search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Familiendynamik und Lernstörungen
Parallel titleFamily and Learning-disorders
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 3, S. 90-95 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Fallstudie; Familie; Familienbeziehungen; Familienpsychologie; Kind; Schulversagen; Lernschwierigkeit; Sonderschule; Familientherapie; Erfahrungsbericht; Lernbehinderter
sub-disciplineEducational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auf dem Hintergrund der Theorie der psychoanalytischen Familientherapie werden bestimmte Familien-Interaktionen und zentrale unbewußte Konflikte, die in Familien mit lerngestörten Kindern häufig anzutreffen sind, vorgestellt, so der Mechanismus der Projektion des Versagens auf einen Symptomträger, die symbiotische Mutter-Kind-Beziehung, die lernhemmende Wirkung eines Familiengeheimnisses, das Schulversagen als Aggressionsäußerung, die narzißtischen Anteile einer Lernstörung und die Rolle von verbotenen sexuellen Phantasien. Jeweils ein Fallbeispiel illustriert die Dynamik und den Ansatz zur Veränderung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the background of the theory of psychoanalytical family therapy, certain family interactions and central unconscious conflicts are demonstrated which are often to be found in families with children deranged in their learning process, such as the mechanism of the projection of failure on a symptom carrier, the symbiotic mother-child-relationship, the learning impediment effect of a family secret, the failure in school as shown in expressions of aggression, the narcistic components of a learning disorder and the role of forbidden sexual fantasies. In each case an example illustrates the dynamic and the beginning of change. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 1985
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication22.01.2010
Suggested CitationFertsch-Röver-Berger, Cordelia: Familiendynamik und Lernstörungen - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 3, S. 90-95 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-8704
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)