search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Differenzierung fiktionaler und nicht-fiktionaler Fernsehinhalte bei Kindern an Lernförderschulen. Evaluation eines Trainingsmanuals
Parallel titleDistinguishing between fictional and non-fictional TV contents in special educative elementary schools. Evaluation of a manualised training
Authors
SourceEmpirische Sonderpädagogik 2 (2010) 4, S. 50-61 ZDB
Document  (459 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Kinder an Lernförderschulen haben häufiger Schwierigkeiten mit der Unterscheidung von realen und fiktionalen Fernsehinhalten. Auf der Basis eines Modells zur Nutzung von Hinweisen zu kriteriengeleiteten Realitäts Fiktions-Unterscheidungen (RFUen) wird die Entwicklung eines Trainingsmanuals für Kinder zum Ende der Primarstufe an Förderschulen dargestellt. Mit Hilfe von leitfadengestützten Einzelinterviews wird eine Evaluation des Manuals anhand eines 2x2 Trainings-Kontrollgruppendesigns realisiert (n = 57). Die Ergebnisse belegen die Wirksamkeit des Trainings hinsichtlich der Nutzung verfügbarer Hinweise zur Differenzierung bei verschiedenen Fernsehinhalten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Learning disabled students often show difficulties towards reality perception in television. Based on a theoretical model, specific features distinguishing between fictional and non-fictional contents were drawn on to evolve a manualised program for students by the end of german special educative elementary schools. Relying on one-to-one guided interviews, an evaluation of the program was realized by means of a 2x2 pre-post-control design (n = 57). Results show the effectiveness of the program regarding the confident use of distinctive features concerning several telecasts. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.08.2014
CitationCastello, Armin; Fauth, Benjamin; Juga, Nadia; Pohl, Martina: Differenzierung fiktionaler und nicht-fiktionaler Fernsehinhalte bei Kindern an Lernförderschulen. Evaluation eines Trainingsmanuals - In: Empirische Sonderpädagogik 2 (2010) 4, S. 50-61 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-93545 - DOI: 10.25656/01:9354
export files

share content at social platforms