details
Original Title |
Intelligence as a potential moderator in the internal/external frame of reference model. An exploratory analysis |
---|---|
Parallel title | Intelligenz als potentieller Moderator des I/E-Modells. Eine explorative Untersuchung |
Authors | Steinmayr, Ricarda; Spinath, Birgit |
Source | Journal for educational research online 7 (2015) 1, S. 198-218 |
Document | full text (425 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Selbstkonzept; Schülerleistung; Schüler; Sozialer Vergleich; Leistungsvergleich; Intelligenz <Psy>; Gymnasiale Oberstufe; Deutschunterricht; Mathematikunterricht; Schulnote; Modell; Persönlichkeitsmerkmal; Einflussfaktor; Empirische Untersuchung; Nordrhein-Westfalen; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1866-6671; 18666671 |
Language | English |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | According to the internal/external frame of reference model (I/E model; Marsh, 1986), achievement influences the ability self-concept via internal (dimensional) and external (social) comparison processes. Person characteristics have rarely been investigated with regard to their potential moderating influence on the processes postulated in the I/E model. The present study investigated intelligence as a potential moderator in the I/E model. Grades in German and math as well as the corresponding domain-specific ability self-concepts (SESSKO; Schöne, Dickhäuser, Spinath, & Stiensmeier-Pelster, 2002) were assessed in a sample of N = 342 11th and 12th graders with a mean age of M = 16.94 (SD = .71). The processes proposed by the I/E model were replicated by means of structural equation modeling. Multi-group analyses showed that intelligence, as hypothesized, functioned as a potential moderator with regard to the dimensional comparison processes. The results give valuable insights into possible reasons and prerequisites of dimensional comparison processes in the development of ability self-concepts. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Das Internal/External Frame of Reference Model (I/E-Modell; Marsh, 1986) postuliert, dass sich Leistungsergebnisse vermittelt über internale (dimensionale) und externale (soziale) Vergleichsprozesse auf das Fähigkeitsselbstkonzept (FSK) auswirken. Bislang wurde jedoch selten der Frage nachgegangen, ob Personenmerkmale die im Modell postulierten Zusammenhänge moderieren. Die vorliegende Studie hat zum Ziel, Intelligenz als potentiellen Moderator der im I/E-Modell postulierten Zusammenhänge zu untersuchen. Zu diesem Zweck wurden die Noten in Deutsch und Mathematik sowie die entsprechenden Fähigkeitsselbstkonzepte (SESSKO; Schöne, Dickhäuser, Spinath, & Stiensmeier-Pelster, 2002) bei einer Stichprobe von N = 342 Schülerinnen und Schüler der gymnasialen Oberstufe (durchschnittliches Alter M = 16.94, SD = 0.71) untersucht. Die im I/E-Modell postulierten Vergleichsprozesse konnten mittels Strukturgleichungsmodellen repliziert werden. Mehr-Gruppen-Analysen zeigten, dass die Höhe der Intelligenz die Ausprägung der im I/E-Modell postulierten dimensionalen Vergleiche in der erwarteten Weise moderierte. Die Ergebnisse geben Hinweise auf mögliche Ursachen und Bedingungen dimensionaler Vergleichsprozesse bei der Genese des FSK. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Journal for educational research online Jahr: 2015 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.09.2015 |
Citation | Steinmayr, Ricarda; Spinath, Birgit: Intelligence as a potential moderator in the internal/external frame of reference model. An exploratory analysis - In: Journal for educational research online 7 (2015) 1, S. 198-218 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-110534 - DOI: 10.25656/01:11053 |