Detailanzeige
Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-193243
DOI: 10.25656/01:19324; 10.1177/1468796819840734
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-193243
DOI: 10.25656/01:19324; 10.1177/1468796819840734
Titel |
Do students' language backgrounds explain achievement differences in the Luxembourgish education system? |
---|---|
Autoren | Simoes Loureiro, Kevin ; Hadjar, Andreas ; Scharf, Jan; Grecu, Alyssa |
Originalveröffentlichung | Ethnicities 19 (2019) 6, S. 1202-1228 |
Dokument | Volltext (391 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Mehrsprachigkeit; Fremdsprachenunterricht; Mathematikunterricht; Schulnoten; Schuljahr 05; Schuljahr 08; Panel; Längsschnittuntersuchung; Luxemburg; Sprachkompetenz; Schüler; Wirkung; Schülerleistung; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Soziale Ungleichheit; Bildungssystem; Bourdieu, Pierre; Grundschule; Übergang; Sekundarbereich; Gegliedertes Schulsystem; Bildungsgang; Schulform; Schülerauslese; Curriculum |
Teildisziplin | Bildungssoziologie |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 1468-7968; 14687968 |
Sprache | Englisch |
Erscheinungsjahr | 2019 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | What is the role of students' language background in school success within the multilingual and highly stratified education system in Luxembourg? Considering achievement differences in terms of the primary effects of social and ethnic origin, we assume that students of a disadvantaged social origin (e.g. working class), with an immigrant background, who speak languages at home other than Luxembourg's official languages show lower school achievements and are placed into lower school tracks. Analyses are based on the data of Luxembourgish primary (grades 4/5) and secondary students (grades 7/8) from two consecutive survey waves in 2016/2017 (for the international project SASAL - School Alienation in Switzerland and Luxembourg). The results indicate language background has only marginal effects, but social and immigrant origin has stronger effects. (DIPF/Orig.) |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 01.11.2020 |
Quellenangabe | Simoes Loureiro, Kevin; Hadjar, Andreas; Scharf, Jan; Grecu, Alyssa: Do students' language backgrounds explain achievement differences in the Luxembourgish education system? - In: Ethnicities 19 (2019) 6, S. 1202-1228 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-193243 - DOI: 10.25656/01:19324; 10.1177/1468796819840734 |