search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Digitalisierte Bildungsprozesse. Eine soziologische Betrachtung und Kritik
Authors
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 3, S. 8-12 ZDB
Document  (919 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Aufsatz reflektiert digitalisierte Bildungsprozesse in soziologischer Perspektive. Dafür werden die Begriffe der Bildung und Digitalisierung derart bestimmt, dass sie zugleich Selbst-, Welt- und Sozialverhältnisse abbilden. Anschließend werden Technologien der Selbstoptimierung sowie Technologien des Lernens in Schulen als Beispiele für digitalisierte Bildungsprozesse skizziert. Ziel ist es, die Risiken und Potentiale, die mit dem Prozess der Digitalisierung in Bildungskontexten einhergehen, genau in den Blick zu rücken. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The paper reflects digitized educational environments from a sociological perspective. To this end, the concept of education and digitisation is defined in such a way that they simultaneously reflect self, world and social conditions. Subsequently, technologies of self-optimization and technologies of learning in schools are outlined as examples of digitized educational processes. The aim is to take a close look at the risks and potentials associated with the process of digitisation in educational contexts. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication31.07.2020
CitationBaum, Markus; Diefenbach, Nadine: Digitalisierte Bildungsprozesse. Eine soziologische Betrachtung und Kritik - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 3, S. 8-12 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-203091 - DOI: 10.25656/01:20309; 10.31244/zep.2018.03.03
export files

share content at social platforms