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Aufsatz (Sammelwerk) zugänglich unter
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Titel
"Geschichte ist etwas Fließendes." Lion Feuchtwanger's changing understanding of history and the role of the stage: from his earliest theatrical productions to his play Waffen für Amerika (1943/44)
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungZumhof, Tim [Hrsg.]; Johnson, Nicholas K. [Hrsg.]: Show, don't tell. Education and historical representations on stage and screen in Germany and the USA. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2020, S. 31-48. - (Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German-American Educational History)
Dokument
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Schlagwörter (Deutsch)Historische Bildungsforschung; Geschichte <Histor>; Geschichtsvermittlung; Historische Pädagogik; Geschichtsdarstellung; Zeitgeschichte; Bildungsgeschichte; Geschichtsbewusstsein; Historisches Denken; Geschichtsbild; Geschichtskultur; Medienpädagogik; Mediengeschichte; Theater; Informelles Lernen; Beeinflussung; Unterhaltungsliteratur; Drama; Darstellung; Medien; Nationalsozialismus; Faschismus; Einstellung <Psy>; Einstellungsänderung; Historischer Roman; Literatur; Ideologiekritik; Feuchtwanger, Lion; 20. Jahrhundert; Deutschland; Deutschland <bis 1945>
TeildisziplinHistorische Bildungsforschung
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-7815-2397-5; 978-3-7815-5828-1
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The author shows how Feuchtwanger’s attitude towards educational aspirations changed through his experience with the rise of fascism in Germany. Feuchtwanger’s play Waffen für Amerika (1946), which he wrote after he fled from Nazi Germany to the USA, deals with the Franco-American military alliance of 1778 against the British in the War of Independence. At the same time, he implies certain parallels to current events. For Feuchtwanger, the forging of a military alliance of Britain, the USA, and the Soviet Union against Nazi Germany was a callback to this earlier European-American cooperation in transatlantic history. The lesson Feuchtwanger wants his audience to learn from this history is to find confidence in the human progress achieved through the European-American alliance and that despite all chauvinistic abuses, both sides of the Atlantic will in the end prevail. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Show, don't tell. Education and historical representations on stage and screen in Germany and the USA
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Eintrag erfolgte am11.08.2020
Empfohlene ZitierungOverhoff, Jürgen: "Geschichte ist etwas Fließendes." Lion Feuchtwanger's changing understanding of history and the role of the stage: from his earliest theatrical productions to his play Waffen für Amerika (1943/44) - In: Zumhof, Tim [Hrsg.]; Johnson, Nicholas K. [Hrsg.]: Show, don't tell. Education and historical representations on stage and screen in Germany and the USA. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2020, S. 31-48. - (Studien zur Deutsch-Amerikanischen Bildungsgeschichte / Studies in German-American Educational History) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205091 - DOI: 10.35468/5828_03
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