search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Warum Musik wählen? Eine mehrebenenanalytische Studie zur Vorhersage der Wahlbereitschaft zum Fach Musik durch die Motivation der Schüler*innen und die individuelle Förderung von Musiklehrkräften im Musikunterricht
Parallel titleWhy choose music? A multilevel path analysis predicting students' choice of music electives due to their motivation and music teachers' individualized instruction
Authors
SourceWeidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 189-204. - (Musikpädagogische Forschung; 40)
Document (1.045 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-4048-7; 978-3-8309-9048-2; 9783830940487; 9783830990482
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This study illuminates various effects on high-school students’ inclinations to choose music electives at the upper-level. It juxtaposes self-motivation, experiences of competence, families’ interest in music, and pedagogical individualization as perceived by students (n=672) with motivation, orientation to competence, and individualization as indicated by their respective teachers (n=32). A multilevel pathway analysis shows a direct effect of students’ motivation on the likelihood of their choosing music education. Furthermore, motivation mediates the effects of individualization and experiencing competence on students’ choosing music as their electives. Teachers’ motivation influences both their orientation to competence and pedagogical individualization in music education. Additionally, individualization as indicated by teachers directly influences individualization as perceived by students. (DIPF/Orig.)
is part of:Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication24.09.2020
CitationHarnischmacher, Christian; Hofbauer, Viola Cäcilia; Schulz-Heidorf, Katrin: Warum Musik wählen? Eine mehrebenenanalytische Studie zur Vorhersage der Wahlbereitschaft zum Fach Musik durch die Motivation der Schüler*innen und die individuelle Förderung von Musiklehrkräften im Musikunterricht - In: Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 189-204. - (Musikpädagogische Forschung; 40) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207120 - DOI: 10.25656/01:20712
export files

share content at social platforms