Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Originaltitel
Förderung musikalisch-kreativen Denkens durch Improvisation? Eine Replikationsstudie zu Angeboten im schulischen Musikunterricht
ParalleltitelFostering creative thinking in music through improvisation? A replication study on interventions in classroom music
Autoren
OriginalveröffentlichungClausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 57-75. - (Musikpädagogische Forschung; 39)
Dokument (787 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
Sonstige beteiligte InstitutionenArbeitskreis Musikpädagogische Forschung. Jahrestagung (39. : 2017 : Bad Wildbad)
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4; 9783830938729; 9783830988724
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):As a praxial component of music education, musical improvisation is supposed to foster creativity as a core competence in music, yet empirical evidence is rather scarce. Findings provided by Koutsoupidou and Hargreaves (2009) show that pupils schooled in an intervention score higher in creative thinking (MCTM-II; Webster, 1994) than the control group. In replicating this study, we sought to further examine the organisation and effects of such a programme. Based on recent didactical approaches, our intervention was designed as a six-week course, introducing musical parameters by music making and listening. In our conceptual replication, the experimental group not only scored higher than the control group but also increased its achievements significantly. Thus, our results confirmed the findings of the reference study that engaging in musical improvisation had a positive impact on creative thinking in music. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Soziale Aspekte des Musiklernens
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am09.10.2020
QuellenangabeZüchner, Djürko; Düerkop, Sven; Lothwesen, Kai Stefan: Förderung musikalisch-kreativen Denkens durch Improvisation? Eine Replikationsstudie zu Angeboten im schulischen Musikunterricht - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 57-75. - (Musikpädagogische Forschung; 39) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207251 - DOI: 10.25656/01:20725
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen