Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:
Titel
Freedom of religion and secular education. Teachers define the meaning of religious freedom in everyday school practice
Autor
OriginalveröffentlichungInternational journal for research on extended education : IJREE 5 (2017) 2, S. 150-163 ZDB
Dokument
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)Religionsfreiheit; Bildungspraxis; Wertbegriff; Menschenrechte; Grundschule; Freizeit; Diskursanalyse; Lehrer; Einstellung ; Holistischer Ansatz; Säkularismus; Außerschulischer Lernort; Wert; Literaturübersicht; Qualitatives Interview; Qualitative Forschung; Schweden
TeildisziplinEmpirische Bildungsforschung
Schulpädagogik
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2196-3673
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Questions about freedom of religion versus secular values have increased as a controversial topic in European public debate during the last decades. The aim of this article is to shed light on these issues by focusing on the definition of "freedom of religion as a human right" among teachers working with younger pupils in the Swedish school system. From a holistic perspective on religion and children's education, in-depth individual interviews were conducted with teachers working in primary school, as well as teachers in the leisure-time center, examined through discourse analysis. This study provides insights into how two different groups of teachers interpret and apply these potentially conflicting values in everyday school practice. At the end of the article, I reflect upon the consequences of the Swedish, secular and individualistic values that were dominant in the teachers understanding of freedom of religion, in relation to the challenges of a multi-religious school and society. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftInternational journal for research on extended education : IJREE Jahr: 2017
zusätzliche URLsDOI: 10.3224/ijree.v5i2.03
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am01.07.2021
QuellenangabeFahlén, Marie: Freedom of religion and secular education. Teachers define the meaning of religious freedom in everyday school practice - In: International journal for research on extended education : IJREE 5 (2017) 2, S. 150-163 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-221456 - DOI: 10.25656/01:22145
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)