search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe
Parallel titleEmotional and cognitive processing of classroom disruptions. A study with preservice teachers for secondary school
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 1, S. 141-156 ZDB
Document  (967 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In dieser Studie wurde analysiert, wie Lehrpersonen störendes Verhalten von Schülerinnen und Schülern emotional und kognitiv verarbeiten. 179 Studierenden wurde ein Video mit einer Unterrichtsstörung präsentiert – einer Hälfte mit und der anderen Hälfte ohne Perspektive des störenden Schülers. Danach gaben die Versuchspersonen an, inwiefern sie das Störverhalten als stabil bzw. als variabel attribuierten und welche Emotionsregulationsstrategie (Cognitive Change, Attentional Deployment, Suppression, Venting) sie in dieser Situation anwenden würden. Die Ergebnisse zeigen, dass die Attribution mit der Emotionsregulation zusammenhängt und dass diese durch den Perspektivenwechsel günstig beeinflusst werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This study analyzed how teachers process disruptive student behavior emotionally and cognitively. 179 students were presented with a video case that showed a classroom disruption – half of them were able to see the perspective of the disruptive student while the other half were not. Afterwards, the subjects reported whether they had attributed the disruptive behavior as stable or as variable and which emotion regulation strategy (cognitive change, attentional deployment, suppression, venting) they would have employed in that situation. The results show that attribution and emotion regulation are related, and that this relationship can be influenced positively by taking the student perspective.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.06.2021
CitationKumschick, Irina Rosa; Torchetti, Loredana; Künzle, Roland; Tettenborn, Annette: Emotionale und kognitive Verarbeitung von Unterrichtsstörungen. Eine Studie mit angehenden Lehrpersonen der Sekundarstufe - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 1, S. 141-156 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-224351 - DOI: 10.25656/01:22435
export files

share content at social platforms