Detailanzeige
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323058
DOI: 10.25656/01:32305; 10.3224/96665051
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323058
DOI: 10.25656/01:32305; 10.3224/96665051
Titel |
Lernerfolg im Fernstudium. Der Einfluss lebensweltlich erworbener Kompetenzen |
---|---|
Autor |
Krey, Karin ![]() |
Originalveröffentlichung | Opladen • Berlin • Toronto : Budrich Academic Press 2022, 203 S. |
Dokument | Volltext (1.871 KB) |
Lizenz des Dokumentes |
|
Schlagwörter (Deutsch) | Lernerfolg; Fernstudium; Kompetenz; Lebenswelt; Sozialisation; Berufsbegleitendes Studium; Studienverhalten; Akademiker; Student; Bedarf; Typologie; Hochschullehre; Berufssituation; Empirische Forschung; Qualitative Forschung; Interview; Inhaltsanalyse; Fallanalyse |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Hochschulforschung und Hochschuldidaktik |
Dokumentart | Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung |
ISBN | 978-3-96665-947-5; 978-3-96665-051-9; 9783966659475; 9783966650519 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2022 |
Begutachtungsstatus | (Verlags-)Lektorat |
Bemerkung | Der Anhang ist abrufbar unter https://shop.budrich.de/wp-content/uploads/2022/07/10.322496665051A.pdf |
Abstract (Deutsch): | Die Studie öffnet den Blick auf die Lebenswelt von Fernstudierenden, wobei sich Parallelen zum Homeschooling während der Corona-Pandemie finden lassen. Fernstudierende sind in der Regel ältere Studierende, die über eine Fülle an Kompetenzen im privaten, beruflichen und studentischen Bereich verfügen. Nach diesen Kompetenzen fragt die Autorin und eruiert, welchen Einfluss sie auf den Lernerfolg im Fernstudium nehmen. Die Studie identifiziert eine Typisierung von ambitionierten, gelassenen, netzwerkenden und isolierten Studierenden. Schlussendlich spricht sie Empfehlungen für Fernstudierende wie Fernlehrende aus. (DIPF/Orig.) |
Abstract (Englisch): | The available paper takes a close look at the habitat of correspondence college students. These are mainly elderly students, who study from home. A correspondence course implies studying from a further away place and its students usually have diversified former professional careers as well as a varied image of competence. By means of qualitative methods of empirical social research this kind of studying deals with the question, which influence lifeworld factors have on the correspondence students’ competence and their success in learning. While social-, self- and method competence are useful means of working on course contents, the professional expertise acquired during the career is less relevant in a correspondence course. But there is a noticeable feedback. Study topics affecting the professional area of practice are treated more intensively with great interest than other course contents. Private and professional areas do not just influence the area of studies, but create a circulation in which the field of studies has an impact back on private and professional fields. Learning success becomes visible as an individual construct which is defined differently in a subjective way according to the individual lifeworld circumstances. It extends from compartmentalized success to generating opinion and attitude. Furthermore this paper gets to a four-part typology of ambitious, composed, networking and isolated correspondence students. The concluding recommendation for correspondence students and teachers takes up lifeworld elements of correspondence students and combines hints for learning and teaching processes with the identified typology. (DIPF/Orig.) |
Statistik | ![]() |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 24.01.2025 |
Quellenangabe | Krey, Karin: Lernerfolg im Fernstudium. Der Einfluss lebensweltlich erworbener Kompetenzen. Opladen • Berlin • Toronto : Budrich Academic Press 2022, 203 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323058 - DOI: 10.25656/01:32305; 10.3224/96665051 |