Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Titel
Die Räume der Curricula. Zum Zusammenspiel von Raum und Fähigkeit an Neuen Mittelschulen
Autoren
OriginalveröffentlichungTertium comparationis 28 (2022) 1, S. 13-33 ZDB
Dokument  (458 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN1434-1697; 0947-9732; 14341697; 09479732
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The article focuses on the realization of inclusive education in 'Neuen Mittelschulen' (NMS, secondary level I) in Vienna. In particular, we take a critical look at the implementation of the NMS reform, which aims at the common schooling of all students and differentiated, individualized class instructions. Combining spatial and ability theoretical considerations, an ethnographic case study in an 'integration class' at an NMS in Vienna uncovers spatialized school practices. The designed theoretical perspective allows to examine the interplay of space and ability as well as the related practices of inclusion and exclusion of students. In this way, it becomes apparent how even the seemingly inclusive teaching that takes place under the 'surface structure of the NMS' is fundamentally permeated by ability-related hierarchies. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser Zeitschrift
Statistik
Prüfsummen
Eintrag erfolgte am19.12.2025
QuellenangabeBuchner, Tobias; Petrik, Flora: Die Räume der Curricula. Zum Zusammenspiel von Raum und Fähigkeit an Neuen Mittelschulen - In: Tertium comparationis 28 (2022) 1, S. 13-33 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337123 - DOI: 10.25656/01:33712
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen