search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Bildungsstandards für den Religionsunterricht. Zur fachdidaktischen Konsistenz des Berliner Forschungsprojekts
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 2, S. 194-197 ZDB
Document  (279 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für die empirische Testung von Bildungsstandards hat das Berliner Forschungsprojekt um Dietrich Benner und Rolf Schieder ein Kompetenzmodell entwickelt, dessen Matrix einerseits aus Deutungs- und Partizipationskompetenz sowie andererseits aus religiösen Gegenstandsbereichen besteht. Zwar wirft dieses bemerkenswerte Kompetenzmodell aus religionspädagogischer Perspektive auch kritische Rückfragen auf, jedoch stellt dies den entscheidenden Gewinn nicht in Frage, dass eine empirische Testung von Bildungsstandards für den Religionsunterricht vorangetrieben wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Berlin research project around Dietrich Benner and Rolf Schieder has developed a competence model for the empirical testing of educational standards, the matrix of which consists of interpretation and participation competence, on the one hand, and of religious contents, on the other. Although this remarkable competence model gives rise to critical inquiries from a religion pedagogical point of view, this circumstance does by no means call into question its decisive benefit to religious instruction due to its promotion of the empirical testing of educational standards. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.11.2011
CitationRothgangel, Martin: Bildungsstandards für den Religionsunterricht. Zur fachdidaktischen Konsistenz des Berliner Forschungsprojekts - In: Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 2, S. 194-197 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-43444 - DOI: 10.25656/01:4344
export files

share content at social platforms