search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Title
Wissenskonversion in schulischen Netzwerken. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur Rekonstruktion von Lernprozessen
Authors ; ;
SourceJournal for educational research online 2 (2010) 1, S. 168-192 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Wissen; Inhaltsanalyse; Interview; Vertrauen; Sozialisation; Schulentwicklung; Lehrer; Lernen; Lernprozess; Teamarbeit; Schulnetz; Projekt; Lernende Organisation; Professionalisierung; Austausch; Innovation; Kooperation; Modell; Netzwerk; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die hier vorgestellte Studie nimmt Bezug auf das von Berkemeyer, Manitius und Müthing (2008) vorgestellte theoretische Rahmenmodell zur Analyse von schulischen Innovationsnetzwerken und beschäftigt sich mit Lernprozessen in Schulnetzwerken. Diese werden anhand der Wissensspirale von Nonaka (1994) inhaltsanalytisch am Beispiel des Projekts "Schulen im Team" rekonstruiert. Damit greift die Arbeit die Defizite bezüglich lerntheoretischer Beschäftigung mit Netzwerken auf und trägt zum besseren Verständnis von Innovationsnetzwerken im schulischen Kontext bei. Die Befunde der Studie deuten eine spiralförmige Entwicklung des Wissens an und machen zugleich unterschiedliche Dynamiken in den untersuchten Netzwerken sichtbar. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article refers to the framework model of Berkemeyer, Manitius, and Müthing (2008) that was developed to explain and analyze functions of innovative networking processes. The present study deals in particular with learning processes in school networks. These processes were reconstructed by analyzing interview data in the project "Schulen im Team" on the basis of Nonaka's (1994) spiral of knowledge creation using the method of content analysis. Thus, the study addresses the deficits with regard to examining networks from a learning theory perspective and makes a contribution to a better understanding of innovation networks in educational contexts. The findings indicate a spiral development of knowledge and, at the same time, reveal different dynamics in the analyzed networks. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalJournal for educational research online Jahr: 2010
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication06.12.2011
Suggested CitationBerkemeyer, Nils; Järvinen, Hanna; Ophuysen, Stefanie van: Wissenskonversion in schulischen Netzwerken. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur Rekonstruktion von Lernprozessen - In: Journal for educational research online 2 (2010) 1, S. 168-192 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-45720
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)