search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Lernen Erwachsener in kritisch-pragmatischer Perspektive
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 51 (2005) 4, S. 528-542 ZDB
Document  (158 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):"Lernen" ist ein zentraler Fokus der Erwachsenenbildungswissenschaft. Dieser Begriff wird konkurrierend konzeptionalisiert, wobei ein instrumentalistischer Zugriff vorherrscht. Demgegenüber ist zu prüfen, inwieweit ein kritisch-pragmatischer Ansatz in der Lage ist, Reduktionismen zu vermeiden und sowohl empirische Zugänge zu öffnen als auch Anschlussfähigkeit an "Bildung" herzustellen. Dazu werden scheinbar divergierende Konzepte des Pragmatismus (Dewey) und einer "subjektwissenschaftlichen Lerntheorie" (Holzkamp) diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):"Learning" is a central focus of the science of adult education. This term is conceptualised competitively, with a dominant instrumentalist approach. In contrast, the author examines in how far a critical-pragmatic approach allows to avoid reductionisms and to both open up empirical approaches and create the possibility to link up with "education" (Bildung). Against this background, he discusses seemingly divergent concepts of pragmatism (John Dewey) and of a "learner-centered theory of learning" (Holzkamp). (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.10.2011
CitationFaulstich, Peter: Lernen Erwachsener in kritisch-pragmatischer Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 51 (2005) 4, S. 528-542 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-47673 - DOI: 10.25656/01:4767
export files

share content at social platforms