search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Interkulturelles Lernen - Versuch einer Rekonzeptualisierung
Parallel titleIntercultural Learning - Proposes for a Reconceptualization
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 2, S. 143-168 ZDB
Document  (2.305 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ein theoretisches Rahmenkonzept zum interkulturellen Lernen wird vorgestellt. Zunächst werden die Begriffe Kultur, interkulturelle Kommunikation und Interkulturalität näher beleuchtet. Zur Konstruktion des Rahmenkonzeptes werden Überlegungen von Engeström zur "Activity Theory" und "Expansive Learning" mit den "Mindful Identity Negotiation"-Ansatz von Ting-Toomey aufeinander bezogen und verknüpft. Die so entwickelte Konzeption wird in einer ersten Interventionsstudie überprüft. Dazu werden in jeweils zwei Klassen aus zwei kaufmännischen Schulen Südniedersachsens mit insgesamt 80 Schülern eine komplexe Lernumgebung implementiert, die eine interkulturelle "clash"-Situation provozieren sollte. In einem Prä-Post-Design wurden ein Fragebogen zur Beurteilung des interkulturellen Interaktionsprozesses, ein Fragebogen zu Wertepräferenzen sowie eine Critical Incident-Technik anhand von Kurzessays eingesetzt. Es zeigte sich, dass mit der Intervention typische interkulturelle Spannungen aufgebaut werden konnten. Die interkulturelle Interaktion und Kommunikation konnte über die Zeit verbessert werden. (ZPID)
Abstract (English):The necessity of intercultural learning is emphasized in lots of contexts. This is especially the case within the field of vocational education and further education. But there is a lack of concrete measures and concepts for fostering intercultural learning. Therefore, in this study the concepts of „culture", „intercultural communication" as well as „interculturality" should be illuminated and discussed before additionally a theoretical framework for „intercultural learning and development" gets (re-)conceptualized. Here, Engeström 's considerations about „activity theory" and „expansive learning" as well as those of Ting-Toomey's „mindful identity negotiation" approach are used and connected. Simultaneously, it is demonstrated how this theoretically reformulated concept of intercultural learning can be implemented into practice and evaluated by following Brown 's suggestions for a „design experiment". (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.04.2013
CitationWeber, Susanne: Interkulturelles Lernen - Versuch einer Rekonzeptualisierung - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 2, S. 143-168 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58116 - DOI: 10.25656/01:5811
export files

share content at social platforms