search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleGenese von Heterogenität im Fachunterricht. Ein Beitrag zur Kontextualisierung von Differenzierungspraktiken
Parallel titleGenesis of heterogeneity in subject teaching. Contextualizing practices of differentiation
Authors ;
SourceBildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-13 ZDB
Document
Keywords (German)Bildungsforschung; Fallstudie; Ethnographie; Schuljahr 03; Grundschule; Unterrichtspraxis; Fachdidaktik; Deutschunterricht; Religionsunterricht; Fachunterricht; Dokumentarische Methode; Heterogenität; Soziale Differenzierung; Heterogene Klasse
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Heterogenität stellt keine ontologisch gegebene Vielfalt dar. Vielmehr wird sie permanent in alltäglichen Praktiken hergestellt, stabilisiert und transformiert, so auch in Schule und Unterricht. Anhand zweier ethnografischer Fallstudien aus dem Deutsch - und Religionsunterricht einer dritten Grundschulklasse werden neben sozialen Differenzierungskategorien, auch fachspezifische Unterscheidungspraktiken untersucht und mithilfe der Dokumentarischen Methode ausgewertet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Heterogeneity is not an ontologically given entity. Rather, it is permanently produced and reproduced in everyday practices; hence, this also applies to schooling and subject lessons. Based on two ethnographic case studies from German and religious education lessons in a third grade primary-school class, subject-specific discrimination practices are investigated and analyzed in addition to social differentiation categories, using the documentary method. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBildungsforschung Jahr: 2014
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication30.10.2015
Suggested CitationWischmann, Anke; Dietrich, Cornelie: Genese von Heterogenität im Fachunterricht. Ein Beitrag zur Kontextualisierung von Differenzierungspraktiken - In: Bildungsforschung 11 (2014) 1, S. 1-13 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-113978
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)