search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleWerterziehung - ohne Werte!? Beitrag zur Erörterung ihrer Voraussetzungen
Parallel titleTeaching values –Without values!?A contribution to the discussion of the premises of value education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 2, S. 238-257 ZDB
Document
Keywords (German)Begriff; Subjektivität; Verhalten; Fleiß; Interesse; Freiheit; Gerechtigkeit; Subjekt <Phil>; Überzeugung; Wahrheit; Wertevermittlung; Wertorientierung; Bewertung; Definition; Wert
sub-disciplineGeneral Educational Science
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es geht um die Frage, ob Werte außerhalb konkreten Wertens wertender Subjekte existieren. Bezogen auf ausgewählte Wertbegriffe wie Fleiß, Gerechtigkeit, Freiheit oder Wahrheit werden die Möglichkeiten erörtert, diese Werte zu identifizieren, um dann erst darüber nachdenken und prüfen zu können, welche Funktionen sie in der Bildungspraxis zu erfüllen vermögen. Dabei zeigt sich, dass Menschen ihr Handeln nicht an (nicht "existierenden" und deshalb auch nicht "vermittelbaren") Werten orientieren, sondern dass Bezugnahmen auf Werte geeignet sind, die Interessen zu rechtfertigen und zu verschleiern, die in denjenigen Auseinandersetzungen zur Geltung kommen, die das Be-Wertungserfordernis allererst begründen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author focuses on the question of whether values exist outside of the concrete evaluation process of evaluative subjects. With reference to selected value concepts such as diligence, justice, freedom, or truth, possibilities of identifying these "values" are discussed, in order to then reflect on them and to examine which function they fulfill in the educational practice. It becomes apparent that people do not orient their actions by (non-"existent" and thus not "communicable") values, but rather that references to values are suitable for justifying or veiling the interests that come into play in those debates which first and foremost give rise to the need for e-valuation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2013
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication29.03.2016
Suggested CitationHeid, Helmut: Werterziehung - ohne Werte!? Beitrag zur Erörterung ihrer Voraussetzungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 2, S. 238-257 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-119361
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)