search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Blinder Fleck bei der TEDS-M-Messung der Überzeugungen zum Lehren und Lernen
Authors ;
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 98-102 ZDB
Document  (129 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Erhebungsinstrument; Testkonstruktion; Validität; Empirische Forschung
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In den Items des TEDS-M-Erhebungsinstruments zu didaktischen Überzeugungen der angehenden Lehrkräfte wird einerseits sogenannt konstruktionsorientierter Unterricht mit verstehendem Lernen und andererseits sogenannt transmissionsorientierter Unterricht mit oberflächlichem Lernen assoziiert. Von daher erstaunt der empirische Befund nicht, dass die Lehrpersonenausbildung zu einer Verstärkung der «Konstruktionsorientierung» und zu einer deutlichen Ablehnung der «Transmissionsorientierung» führe. Der vorliegende Beitrag argumentiert kritisch, dass dieses Erhebungsinstrument einen blinden Fleck bezüglich eines verständnisorientierten darbietenden Unterrichts aufweist.
Abstract (English):The TEDS-M items for measuring pedagogical beliefs of pre-service teachers associate, on the one hand, so-called transmission-oriented instruction with rote learning, and, on the other hand, so-called construction-oriented instruction with deep learning. Hence it comes as no surprise that teacher education programs lead to a strengthening of the «constructivist» orientation and to a rejection of the «transmission» orientation. Our paper argues critically that this TEDS-M measuring instrument has a blind spot as to the possibility of high-quality expository teaching.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication01.11.2017
CitationAeschbacher, Urs; Wagner, Daniel: Blinder Fleck bei der TEDS-M-Messung der Überzeugungen zum Lehren und Lernen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 1, S. 98-102 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139223 - DOI: 10.25656/01:13922
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)