search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleDie Rolle der Praxislehrperson aus Studierendensicht – Rekonstruktionen von Praxiserfahrungen
Parallel titleStudent teachers’ perception of their mentors’ role – Reconstructions of practical experience
Authors GND-ID; GND-ID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 3, S. 459-471 ZDB
DocumentThe full text document will be available as of December th 31st, 2019 .
Keywords (German)Lehrerbildung; Professionalisierung; Lehramtsstudent; Lehramtsstudentin; Primarbereich; Dokumentarische Methode; Studie; Interview; Schweiz
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Higher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Projekt „Anforderungen Studierender in den Berufspraktischen Studien“ wurden angehende Primarlehrpersonen zum Studienende in retrospektiven narrativen Interviews befragt. Ziel der Studie war die Rekonstruktion der Deutung und der Bearbeitung von Anforderungen unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen und kontextueller Faktoren. Durch die Datenauswertung mittels dokumentarischer Methode konnten vier relationale Typen identifiziert werden. Der vorliegende Beitrag veranschaulicht die typenbedingten Deutungen von Studierenden in Bezug auf die Rolle der Praxislehrperson. Anhand von Fallbeispielen werden zudem mögliche Spannungsfelder und Interaktionsdynamiken, die bei fehlender Passung zwischen Studierenden und Praxislehrpersonen auftraten, herausgearbeitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the project “Challenges for Future Primary Teachers in Their Field Studies”, we conducted narrative interviews with student teachers at the end of their study. Taking personal and structural conditions into account, the aim of the project was to reconstruct how student teachers perceive and cope with occupational challenges. The reconstructions were carried out by means of the documentary method and led to four relational types of professionalization. Our paper focuses on the participating student teachers’ perception of their mentors’ role in teaching placements as one of three comparative dimensions. Referring to selected case studies, we exemplify possible tensions between the student teachers’ general expectations and their mentors’ actions (as perceived by the interviewed student teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2017
Date of publication14.05.2019
Suggested CitationKošinár, Julia; Schmid, Emanuel: Die Rolle der Praxislehrperson aus Studierendensicht – Rekonstruktionen von Praxiserfahrungen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 3, S. 459-471 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-169949
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)