search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Organisation der Arbeit am Gruppentisch. Subjektpositionen im Spannungsfeld zwischen Aufgabenstellung und Peers
Parallel titleThe organisation of work at the group table. Subject positions in the tension field between task and peers
Author
SourceZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 6 (2017) 1, S. 83-96 ZDB
Document  (617 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):In diesem Beitrag wird die Platzierung von Schüler_innen im Unterricht an Gruppentischen aus einer anerkennungstheoretischen Perspektive betrachtet und danach gefragt, welche Subjektpositionen der Akteure am Gruppentisch sichtbar werden. Anhand der Rekonstruktion der Subjektpositionen über das Adressierungsgeschehen am Gruppentisch in einer videographierten Sequenz wird beispielhaft das Verhältnis von peerkulturellen und unterrichtlichen Anforderungen ausgelotet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This paper takes a recognition-theoretical look at the positioning of students at group tables in class and discusses, which subject positions of the actors at the group table become visible. Using the reconstruction of subject positions with regard to the addressing at the group table in a videotaped sequence, the ratio of peer-cultural to instructional requirements is assessed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.10.2019
CitationFlügel, Alexandra: Die Organisation der Arbeit am Gruppentisch. Subjektpositionen im Spannungsfeld zwischen Aufgabenstellung und Peers - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 6 (2017) 1, S. 83-96 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-179558 - DOI: 10.25656/01:17955; 10.3224/zisu.v6i1.07
export files

share content at social platforms