search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kompetenzorientierung von Musiklehrkräften an Grundschulen und Gymnasien im Vergleich. Eine Folgestudie zum Einfluss der Motivation, Musizierpraxis, Selbstreflexion, Lehrerfahrung und Lehrplanorientierung auf die Kompetenzorientierung
Parallel titleA comparison of music teachers’ competence orientation in elementary and grammar schools. A follow-up study on the influence of motivation, instrumental praxis, self-reflexion, teaching experience and curriculum orientation on competence orientation
Authors
SourceClausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 169-184. - (Musikpädagogische Forschung; 39)
Document (582 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4; 9783830938729; 9783830988724
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):Very few studies have been conducted on the professionalisation of music teachers in elementary schools. The present follow-up study compares characteristics of teachers relevant for teaching at elementary schools (N=578) and grammar schools (N=487). A structural equation model was used to test the influence of motivation, instrumental praxis, self-reflexion, teaching experience and curriculum orientation on the competence orientation of music teachers. At elementary schools, competence orientation strongly depends on the curriculum orientation of teachers whereas at grammar schools, motivation is the key influencing factor. In comparison, music teachers at grammar schools show a higher motivation than their colleagues at elementary schools. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication09.10.2020
CitationHofbauer, Viola; Harnischmacher, Christian: Kompetenzorientierung von Musiklehrkräften an Grundschulen und Gymnasien im Vergleich. Eine Folgestudie zum Einfluss der Motivation, Musizierpraxis, Selbstreflexion, Lehrerfahrung und Lehrplanorientierung auf die Kompetenzorientierung - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 169-184. - (Musikpädagogische Forschung; 39) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207800 - DOI: 10.25656/01:20780
export files

share content at social platforms