search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ungleicher Zugang zur politischen Bildung: "Wer hat, dem wird gegeben". Ergebnisse einer bundesweiten Studie zur politischen Bildung und Demokratiebildung an Schulen
Parallel titleUnequal access to political education: "(S)He that has plenty of goods shall have more". Results of a nationwide study on political and civic education at schools
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 2, S. 143-158 ZDB
Document  (321 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Gesellschaftliche Herausforderungen im Kontext von Rechtsextremismus und autoritären Einstellungen auch unter Jugendlichen haben der politischen Bildung und Demokratiebildung verstärkte bildungspolitische Aufmerksamkeit zukommen lassen. Im Rahmen einer bundesweiten Studie wurden Input und Outcome dieses Feldes an verschiedenen Schulformen und Klassenstufen untersucht. Die Ergebnisse weisen auf einen ungleichen Zugang entlang der Schulformen hin. Vor diesem Hintergrund lassen sich zentrale Handlungsempfehlungen formulieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Challenges to society posed and shaped by the context of right-wing extremism and a spreading illiberal outlook, increasingly so amongst the younger generations, have prompted a renewed political focus on political and civic education in particular. A recent nationwide study evaluates the eff ects of both in- and output of these particular educational fields across various types of school and age groups. The study results suggest a notably unequal access across the various school types. This provides a suitable basis for solid recommendations for action. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.03.2021
CitationAchour, Sabine; Wagner, Susanne: Ungleicher Zugang zur politischen Bildung: "Wer hat, dem wird gegeben". Ergebnisse einer bundesweiten Studie zur politischen Bildung und Demokratiebildung an Schulen - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 2, S. 143-158 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217020 - DOI: 10.25656/01:21702; 10.31244/dds.2020.02.03
export files

share content at social platforms