details
Original Title |
Research-Practice Partnerships in der Lehrkräftebildung: Potenziale und Herausforderungen am Beispiel institutionen- und phasenübergreifender Entwicklungsteams des ZZL-Netzwerks |
---|---|
Parallel title | Research-practice partnerships in teacher education: Potentials and challenges exemplified by cross-institutional and cross-phase development teams within the «ZZL-Netzwerk» |
Authors | Straub, Robin ; Dollereder, Lutz; Ehmke, Timo ; Leiß, Dominik ; Schmidt, Torben |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 1, S. 138-149 |
Document | full text (586 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Lehrerbildung; Lehramtsstudiengang; Studium; Referendariat; Schulpraxis; Theorie-Praxis-Beziehung; Unterrichtsforschung; Kooperation; Kooperationsform; Prinzip; Umsetzung; Professionalisierung |
sub-discipline | Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Zusammenarbeit entlang der Phasen «Studium», «Vorbereitungsdienst» und «Schulpraxis» wird als wirkmächtiger Mechanismus zur Theorie-Praxis-Verzahnung und Innovationsentwicklung in der Lehrkräftebildung verhandelt. Vor diesem Hintergrund gewinnt das Konzept der Research-Practice Partnerships zunehmend an internationaler Aufmerksamkeit. Der vorliegende Beitrag rekapituliert zunächst zentrale Gestaltungsformen und Leitprinzipien. Daran anschließend werden am Beispiel eines institutionen- und phasenübergreifenden Kooperationsformats, der sogenannten «Entwicklungsteams», Potenziale und Herausforderungen der konkreten Umsetzung diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Collaboration along the phases «study», «preparatory service», and «school practice» has been discussed as a powerful mechanism for theory-practice interrelation and innovation development in teacher education. Against this background, the concept of research-practice partnerships has been attracting increasing attention in the international discourse. The present contribution first recapitulates its most prominent sub-types and general principles. Second, based on the example of a boundary-crossing collaboration format, the so-called «development teams», we discuss potentials and challenges regarding their implementation. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 28.05.2021 |
Citation | Straub, Robin; Dollereder, Lutz; Ehmke, Timo; Leiß, Dominik; Schmidt, Torben: Research-Practice Partnerships in der Lehrkräftebildung: Potenziale und Herausforderungen am Beispiel institutionen- und phasenübergreifender Entwicklungsteams des ZZL-Netzwerks - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 1, S. 138-149 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217810 - DOI: 10.25656/01:21781 |