search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulpraktische Erfahrung von Dozierenden als Basis praxisbezogener Lehrerinnen- und Lehrerbildung? Positionen und Anfragen zum Schulpraxiserfordernis
Parallel titlePractical school experience of lecturers as a basis for practice-oriented teacher education? Positions and questions regarding the school-practice requirement
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 3, S. 343-358 ZDB
Document  (983 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Seit Langem wird gefordert, Dozierende in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung sollten selbst über schulpraktische Erfahrung im Lehrberuf verfügen. Damit verbindet sich die Erwartung einer Gewährleistung des notwendigen Praxisbezugs in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Forderungen und Rechtsgrundlagen zur Sicherstellung der Schulpraxiserfahrung von Dozierenden werden von kontroversen Diskussionen begleitet. Der Beitrag führt in diesen Diskurs ein, referiert Positionen und Forschungsbefunde und diskutiert eine zentrale Frage zum Schulpraxiserfordernis, nämlich: Welche Wirkung kann und soll Praxiserfahrung in der Hochschullehre konkret haben? (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For a long time, it has been demanded that lecturers in initial teacher education should have experience in teaching at school themselves. This is linked to the expectation of guaranteeing the necessary practical orientation in teacher training. Requirements for ensuring the school experience of lecturers are accompanied by controversial discussions. The article introduces this discourse, presents positions and research findings, and discusses a central question about the school-practice requirement: What concrete contribution can and should a lecturer’s experience in teaching at school make to teacher education?
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.08.2021
CitationScheidig, Falk: Schulpraktische Erfahrung von Dozierenden als Basis praxisbezogener Lehrerinnen- und Lehrerbildung? Positionen und Anfragen zum Schulpraxiserfordernis - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 3, S. 343-358 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-229157 - DOI: 10.25656/01:22915
export files

share content at social platforms