search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Instructional Leadership in den USA - ein Modell für Schulleiterinnen und Schulleiter in Deutschland?
Author
SourceTertium comparationis 22 (2016) 2, S. 203-229 ZDB
Document  (384 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732; 09479732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Titel dieses Beitrags stellt die Autorin die Frage: 'Instructional Leadership in den USA - Ein Modell für Schulleiterinnen und Schulleiter in Deutschland?' Zur Beantwortung dieser Frage greift sie die Diskussion über den Wandel der Schulleitungsrolle auf, die in den vergangenen Dekaden lebhaft und auch kontrovers geführt wurde. Anhand des Beispiels von zwei Schulen entwickelt sie eine Argumentation, die Grenzen und Möglichkeiten des Vergleichs thematisiert und stößt Überlegungen dazu an, welche Implikationen die unterschiedlichen Führungsrollen gerade mit Blick auf die Entwicklung des deutschen Bildungssystems haben können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the German school improvement literature, instructional leadership by the principal is perceived as a relevant factor of success, but this estimation is deduced from the US research on leadership. So far, there are very few systematic, theoretically sound studies describing instructional leadership in Germany. The article uses qualitative data from two successful principals in California to exemplify what instructional leadership can look like in the USA. The goal is to illustrate instructional leadership from an outsider's perspective that helps to understand the institutional context that frames the work of principals. The results demonstrate the relevance of this context, which is mostly evident in the rights of the principal and the autonomy of teachers, in the actual leadership in instructional improvement, and in the role the principal plays for the learning climate. The article closes with a discussion about the extent to which the instructional leadership model can be helpful for principals in Germany. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.06.2022
CitationKlein, Esther Dominique: Instructional Leadership in den USA - ein Modell für Schulleiterinnen und Schulleiter in Deutschland? - In: Tertium comparationis 22 (2016) 2, S. 203-229 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-246571 - DOI: 10.25656/01:24657
export files

share content at social platforms