search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Zur Konstituierung moralischer Vorstellungen vor 1968. Fachliche und methodische Perspektiven transnationaler deutsch-französischer Unterrichtsrekonstruktionen
Authors
SourceTertium comparationis 24 (2018) 2, S. 206-227 ZDB
Document  (350 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732; 09479732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Zu der Frage, wie Schule und Unterricht auf transnationale Ereigniszusammenhänge Bezug nehmen, arbeiten in ihrem beitrag die Autorin und der Autor am Beispiel von Analysen zu Unterrichtssituationen aus Frankreich und Deutschland, in denen '1968' im Zusammenhang des Wandels von Sexualmoral thematisiert wird. Sie befragen die beobachteten Unterrichtssequenzen auf ihre lokalen, nationalen und transnationalen Bezüge und loten Potenziale einer vergleichenden interpretativen Unterrichtsforschung für die Beschreibung des Verhältnisses von Schule und Nationalstaat aus. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Two exemplary classroom situations in the field of historical and political education in France and Germany focus both on the transnational event of 1968 and the sexual morals. By pursuing the research question, the constitution of the 'object' in both situations, it should be analyzed if that one follows rather local, national or transnational patterns. Concerning the methodology, it is also about to show the potentials going along with a comparative, interpretative classroom research in view of the thesis of a national reproduction of school. The results are ambiguous, and the constitution of the 'object' refers to both transnational aspects of traditional sexual morals as well as to specific local and national contexts. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.06.2022
CitationSchelle, Carla; Straub, Christophe: Zur Konstituierung moralischer Vorstellungen vor 1968. Fachliche und methodische Perspektiven transnationaler deutsch-französischer Unterrichtsrekonstruktionen - In: Tertium comparationis 24 (2018) 2, S. 206-227 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-246890 - DOI: 10.25656/01:24689
export files

share content at social platforms