search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Welchen Problemen begegnen Lehrkräfte beim Führen von Elterngesprächen? Und welche Schlussfolgerungen ergeben sich daraus für die Vermittlung von Gesprächsführungskompetenz?
Parallel titleWhat are typical problems that teachers face in parent interviews? And which conclusions can be drawn for teaching communication skills?
Authors
SourceDie Deutsche Schule 104 (2012) 4, S. 374-382 ZDB
Document  (164 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag berichtet über die Ergebnisse einer Befragung von 21 Gymnasiallehrkräften zu typischen Problemsituationen beim Führen von Elterngesprächen. Als Leitlinie zur Auswertung der Interviews diente das Münchner Modell der Gesprächsführungskompetenz im Elterngespräch (MMG-E), das die Facetten Beziehungsgestaltung, Problemlösung und Gesprächsstrukturierung differenziert. Die Ergebnisse sind u.a. für die effektivere Gestaltung von Lehrertrainings zum Führen von Elterngesprächen relevant. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In this article, the authors report findings from interviews with 21 upper secondary teachers who reported about typical problem-situations in teacher-parent conversations. As a guideline for analyzing the interviews, they used the Munich Model of Communicative Competence in Parent-Teacher Conversation. This model focuses the facets interpersonal relationship, problem solving, and structuring of the conversation. The results are relevant, e.g. for more effectively training teachers in communicating with parents. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication07.12.2022
CitationGartmeier, Martin; Bauer, Johannes; Noll, Anne; Prenzel, Manfred: Welchen Problemen begegnen Lehrkräfte beim Führen von Elterngesprächen? Und welche Schlussfolgerungen ergeben sich daraus für die Vermittlung von Gesprächsführungskompetenz? - In: Die Deutsche Schule 104 (2012) 4, S. 374-382 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257399 - DOI: 10.25656/01:25739
export files

share content at social platforms