search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lernstrategienutzung beim E-Learning. Strategische Vorbereitung auf unterschiedliche Lern- und Prüfungsanlässe
Parallel titleUsing learning strategies in e-learning. Strategical preparation for different occasions of learning and examination
Authors
SourceZeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 5-23 ZDB
Document  (1.259 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das in einem E-Learning-Seminar durch Lerntagebücher ermittelte Lernverhalten Lehramtsstudierender variiert bei unterschiedlichen Lernanlässen strategisch. Zur Hausaufgabenerstellung werden primär Tiefenstrategien angewendet, während zur Klausurvorbereitung Wiederholungsstrategien präferiert werden und signifikant mehr Lernzeit aufgewendet wird. Die Klausurleistung ist über das Vorwissen, jedoch nicht über die Lernzeit oder die Strategienutzung vorhersagbar. Das Lernverhalten der Studierenden steht nicht im Einklang mit empirisch ableitbaren Empfehlungen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Analyses of learning diaries of an e-learning seminar in teacher education show that during e-learning, learning behavior strategically varies depending on different study tasks. For homework preparation, students mainly use deep-level strategies. Preparing for the final test, they prefer rehearsal strategies and spend significantly more time studying. Final test scores can be predicted from previous knowledge, but not from time investment or learning strategy use. In sum, teacher students do not employ strategies that would be recommended from existing empirical results. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.03.2023
CitationEnders, Natalie; Weinzierl, Christian: Lernstrategienutzung beim E-Learning. Strategische Vorbereitung auf unterschiedliche Lern- und Prüfungsanlässe - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 5-23 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261424 - DOI: 10.25656/01:26142; 10.3224/zehf.v1i1.01
export files

share content at social platforms