details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261430
DOI: 10.25656/01:26143; 10.3224/zehf.v1i1.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261430
DOI: 10.25656/01:26143; 10.3224/zehf.v1i1.02
Original Title |
Ein Instrument zur Erfassung der Lernumwelt Promotionsphase |
---|---|
Parallel title | An instrument assessing the learning environment during the doctoral phase |
Authors | Vogel, Susanne de ; Brandt, Gesche ; Jaksztat, Steffen |
Source | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 24-44 |
Document | full text (559 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Panel; Strukturgleichungsmodell; Erhebungsinstrument; Lernen; Lernprozess; Lernumgebung; Lernziel; Promotion; Promotionsstudium; Betreuung; Modell; Rahmenbedingung; Wissenschaftlicher Nachwuchs; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag stellt die Entwicklung und empirische Testung eines Instruments zur Erfassung der Lernumwelt in der Promotionsphase vor. Das Instrument besteht aus 33 Items, die insgesamt elf verschiedene Strukturiertheits-, Unterstützungs- und Anforderungsmerkmale abbilden. Faktorenanalysen zeigen, dass das Messmodell eine hohe Anpassungsgüte aufweist. Mehrgruppenanalysen bestätigen die Anwendbarkeit des Instruments in unterschiedlichen formalen und fachlichen Promotionskontexten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper presents the development and empirical testing of an instrument assessing the learning environment during the doctoral phase. The instrument consists of 33 items covering eleven distinct facets of structure, support and challenge. Factor analyses show that the measurement model adequately fits the empirical data. Multiple group analyses confirm its applicability in different formal and disciplinary contexts. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.03.2023 |
Citation | Vogel, Susanne de; Brandt, Gesche; Jaksztat, Steffen: Ein Instrument zur Erfassung der Lernumwelt Promotionsphase - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 24-44 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261430 - DOI: 10.25656/01:26143; 10.3224/zehf.v1i1.02 |