details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262725
DOI: 10.25656/01:26272; 10.31244/9783830996125.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262725
DOI: 10.25656/01:26272; 10.31244/9783830996125.07
Original Title |
Einstellungen Musiklehramtsstudierender gegenüber schulischer Inklusion. Eine Fragebogen-Studie |
---|---|
Parallel title | Preservice general music teachers' attitudes toward inclusion |
Authors |
Oravec, Lina ![]() ![]() ![]() |
Source | Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 99-121. - (Musikpädagogische Forschung; 43) |
Document | full text (1.686 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Musikpädagogik; Musikunterricht; Lehramtsstudent; Einstellung <Psy>; Inklusion; Schulische Integration; Einflussfaktor; Selbstwirksamkeit; Schulform; Sonderpädagogik; Erfahrung; Hochschuldidaktik; Empirische Forschung; Quantitative Forschung; Fragebogenerhebung; Deutschland |
sub-discipline | Special Education Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4612-0; 9783830946120 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autorinnen untersuchen die Einstellungen von Lehramtsstudierenden des Faches Musik zur schulischen Inklusion. Auf Basis quantitativer Analyseverfahren berichten sie Zusammenhänge zwischen der „persönlichen Bereitschaft zur Inklusion“ und Lehrerselbstwirksamkeit, Schulformzugehörigkeit, dem Ausmaß des Kontakts mit dem Thema Inklusion an der Universität und der schulischen/ beruflichen Erfahrung mit Menschen mit Behinderungen. Angesichts des Umstands, dass fast ein Drittel der befragten Musikstudierenden angab, keine persönlichen Erfahrungen mit Menschen mit Behinderungen zu haben, schlagen die Autorinnen vor, entsprechende Möglichkeiten im Rahmen des Studiums zu schaffen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This study examines the attitudes of preservice general music teachers (N = 205) toward school inclusion, as measured by the EFI-L (Seifried, 2015). Results show associations of the particularly relevant ‘personal readiness for inclusion’ with (1) teacher self-efficacy, (2) school form affiliation, (3) extent of contact with the topic of inclusion at university, and (4) school/professional experiences with people with disabilities. Given that nearly one-third of the music students surveyed indicated that they had no personal experience with people with disabilities, opportunities should be provided at university. Qualitative analyses of free mentions suggest that making music together in particular would be suitable for gaining positive experiences with people with disabilities. (DIPF/Orig.) |
is part of: | 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 10.03.2023 |
Citation | Oravec, Lina; Köb, Stefanie; Boer, Diana: Einstellungen Musiklehramtsstudierender gegenüber schulischer Inklusion. Eine Fragebogen-Studie - In: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 99-121. - (Musikpädagogische Forschung; 43) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262725 - DOI: 10.25656/01:26272; 10.31244/9783830996125.07 |