search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wenig Personal, hohe Anforderung – dennoch zuversichtliche Lehramtsstudierende? Effekte von Personalressourcen und Schülermerkmalen auf inklusive Lehrer-Überzeugung und -Selbstwirksamkeit
Parallel titleFew staff, high demands – nevertheless confident student teachers? Effects of personnel resources and student features on inclusive teacher belief and -self-efficacy
Authors
SourceEmpirische Sonderpädagogik 14 (2022) 3, S. 265-285 ZDB
Document  (752 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit einer Stichprobe von 104 angehenden Lehrkräften wird geprüft, welchen Einfluss das Ausmaß angekündigter Personalressourcen und die Art des sonderpädagogisch relevanten Schüler(innen)merkmals auf die Konstrukte inklusive Lehrer(innen)-Überzeugung und -Selbstwirksamkeit ausüben. Mit einem Fragebogen wurden die genannten Konstrukte zweidimensional nach sonderpädagogisch relevantem Schüler(innen)merkmal (körperliche Beeinträchtigung und Verhaltensauffälligkeiten) sowie zweifach nach Personalbedingung (ressourcenarm vs. -reich) erfasst. Im Ergebnis zeigen sich (neben faktorenanalytisch trennbaren und reliablen Skalen) bedeutsame Effekte der Personalbedingung und der Art des sonderpädagogisch relevanten Schüler(innen)merkmals auf die inklusive Lehrer(innen)-Überzeugung und -Selbstwirksamkeit. Zusammenfassend beschreiben sich die Befragten z. B. bei ressourcenreicher Personalbedingung bzw. im Falle körperlich beeinträchtigter Schüler(innen) deutlich überzeugter und selbstwirksamer als bei ressourcenarmer Personalbedingung bzw. bei verhaltensauffälligen Schülerinnen. Die Personalbedingung stellt keine signifikante Moderatorvariable dar. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):With a sample of 104 student teachers, the influence of extent of announced personnel resources and the kind of student feature relevant for special needs education on the constructs inclusive teacher belief und -self-efficacy is examined. Using a questionnaire, the mentioned constructs were measured two-dimensionally according to student feature relevant for special needs education (physical impairment and behavioral disorders) and twofold according to personnel condition (resource-poor vs. -rich). As a result (next to factor-analytically separable and reliable scales), significant effects of personnel condition and student feature relevant for special needs education on inclusive teacher belief and -self-efficacy are found. In summary, for example, the respondents describe themselves as clearly more convinced and self-efficacious under the resource-rich personnel condition and, respectively, in case of students with physical impairment, compared to the resource-poor personnel condition and, respectively, students with behavioral disorders. The personnel condition is revealed not to be a significant moderator. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.04.2023
CitationKünsting, Josef; Duckhorn, Ina; Burger, Ann-Catherine: Wenig Personal, hohe Anforderung – dennoch zuversichtliche Lehramtsstudierende? Effekte von Personalressourcen und Schülermerkmalen auf inklusive Lehrer-Überzeugung und -Selbstwirksamkeit - In: Empirische Sonderpädagogik 14 (2022) 3, S. 265-285 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-263971 - DOI: 10.25656/01:26397
export files

share content at social platforms