details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268266
DOI: 10.25656/01:26826; 10.3224/zehf.v2i2.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268266
DOI: 10.25656/01:26826; 10.3224/zehf.v2i2.03
Original Title |
Haltungen zu ästhetischer Bildung als interdisziplinäres Studienelement im Grundschullehramt |
---|---|
Parallel title | Attitudes towards arts education as an interdisciplinary study element for elementary school teachers |
Authors |
Theurer, Caroline ![]() ![]() ![]() |
Source | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 120-132 ![]() |
Document | full text (321 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Grundschule; Lehramtsstudent; Haltung; Überzeugung; Lehramtsstudium; Lehrerausbildung; Ästhetische Bildung; Ästhetische Erziehung; Lehrangebot; Fortbildung; Kulturelle Bildung; Befragung; Fragebogenerhebung; Statistische Analyse; Empirische Untersuchung; Kassel; Hessen; Deutschland |
sub-discipline | General Educational Science Empirical Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Zugänge zu kulturell-ästhetischen Erfahrungsräumen sind stark von soziodemografischen Hintergrundmerkmalen beeinflusst. Schule und Unterricht kommt daher eine besondere Bedeutung zu, Gelegenheiten der Begegnung mit ästhetischer Praxis zu schaffen. Im Rahmen der Lehramtsausbildung werden Studierende jedoch unterschiedlich für diesen Bereich professionalisiert. Der Beitrag stellt Teilergebnisse einer Studie vor, in der u. a. Haltungen von Grundschullehramtsstudierenden am Standort Kassel untersucht werden. Wie sich zeigt, erkennen Studierende den Wert ästhetischer Bildung an und sehen sich selbst nach Absolvierung eines entsprechenden Moduls in der Verantwortung, ästhetisches Lernen zu fördern. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Participation in - and experiences with - the Arts are strongly determined by socioeconomic background characteristics. Therefore, educational institutions bear great responsibilities in order to create opportunities for young people to get in touch with the Arts. However, teachers are usually poorly professionalized for this field, as there is no comprehensive understanding on how to implement it in teacher training studies. The paper reports on a study that asks about attitudes towards Arts education. After finishing the corresponding study element students value Arts education and feel responsible for fostering their students in this field. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf Jahr: 2018 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.07.2023 |
Citation | Theurer, Caroline; Freytag, Verena; Hein, Tatjana: Haltungen zu ästhetischer Bildung als interdisziplinäres Studienelement im Grundschullehramt - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 2 (2018) 2, S. 120-132 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-268266 - DOI: 10.25656/01:26826; 10.3224/zehf.v2i2.03 |