details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269916
DOI: 10.25656/01:26991; 10.31244/dds.2023.02.11
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269916
DOI: 10.25656/01:26991; 10.31244/dds.2023.02.11
Original Title |
Institutionalisierung der Lehrkräftebildung – warum so zaghaft? Ein Diskussionsbeitrag zum "Eckpunktepapier Institutionalisierung Lehrerbildung" aus dem Kontext der Qualitätsoffensive Lehrerbildung |
---|---|
Parallel title | Institutionalization of teacher education – why so hesitant? A contribution to the discussion on the "Eckpunktepapier Institutionalisierung Lehrerbildung" [Key issues paper on institutionalization of teacher education] in the context of the "Qualitätsoffensive Lehrerbildung" [Quality initiative for teacher education] |
Author |
Berkemeyer, Nils ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 115 (2023) 2, S. 162-171 ![]() |
Document | full text (200 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrerbildung; Institutionalisierung; Professionalisierung; Reform; Theorie-Praxis-Beziehung; Wirksamkeit; Steuerung; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ausgehend von der Beobachtung, dass die Reform der Lehrkräftebildung ein Dauerthema der erziehungs- und bildungswissenschaftlichen Debatte der letzten Jahrzehnte darstellt, wird das „Eckpunktepapier Institutionalisierung Lehrerbildung“ aus dem Kontext der „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“ kritisch eingeordnet. Anhand von fünf Thesen werden weitergehende Reformüberlegungen zur Lehrkräftebildung angestellt, welche sowohl strukturell-inhaltliche Problembereiche in den Blick nehmen als auch die Bedeutung bzw. Bedeutungslosigkeit der wissenschaftlichen Ausbildung diskutieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Starting with the observation that the reform of teacher education has been a continuous topic in the debate of educational science in recent decades, the “Eckpunktepapier Institutionalisierung Lehrerbildung” [Key Issues Paper on Institutionalization of Teacher Education] resulting from the “Qualitätsoffensive Lehrerbildung“ [Quality Initiative for Teacher Education] is critically discussed. Based on five theses, further reform considerations for teacher education are presented, which look at structural-content-related problems as well as the significance or insignificance of a science-based teacher education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 26.07.2023 |
Citation | Berkemeyer, Nils: Institutionalisierung der Lehrkräftebildung – warum so zaghaft? Ein Diskussionsbeitrag zum "Eckpunktepapier Institutionalisierung Lehrerbildung" aus dem Kontext der Qualitätsoffensive Lehrerbildung - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 2, S. 162-171 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269916 - DOI: 10.25656/01:26991; 10.31244/dds.2023.02.11 |