details
Original Title |
Ästhetische Bildung und technische Kompetenz. Warum der "Wirtschaftsstandort Deutschland" nur durch eine anspruchsvolle Allgemeinbildung gesichert werden kann |
---|---|
Parallel title | Aesthetic formation and technical competence. Why the "economic location Germany" can only be secured by a demanding general education |
Author |
Rittelmeyer, Christian ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 95 (2003) 1, S. 17-26 ![]() |
Document | full text (3.207 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Allgemeinbildung; Kritikfähigkeit; Beeinflussung; Denkfähigkeit; Kognitive Entwicklung; Kreativität; Fernsehen; Massenmedien; Mediennutzung; Visuelles Medium; Kind; Lernerfahrung; Begabung; Gehirn; Technik |
sub-discipline | Media Education Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Fernsehkonsum von Kindern hat Auswirkungen auf ihre Hirnarchitektur. Dadurch werden offenbar gerade Kompetenzen, die für technologische Praxisfelder wesentlich sind, vermindert. Für die Entwicklung solcher Kompetenzen scheinen hingegen Lernerfahrungen, die eher in den Bereich der ästhetisch-literarischen Bildung und des Spiels gehören, grundlegend zu sein. (DIPF/ Orig.) |
Abstract (English): | Children's TV consumption obviously affects their brain architecture. TV consumption evidently diminishes those competencies that are necessary for technological practical fields. On the other hand, those learning stimulants pertaining to aesthetic-literary formation and play seem to be basic for the development of technical competencies. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2003 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 02.11.2023 |
Citation | Rittelmeyer, Christian: Ästhetische Bildung und technische Kompetenz. Warum der "Wirtschaftsstandort Deutschland" nur durch eine anspruchsvolle Allgemeinbildung gesichert werden kann - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 1, S. 17-26 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274384 - DOI: 10.25656/01:27438 |