search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Bildung, Standards, Kerncurricula. Ein Versuch, einige Missverständnisse auszuräumen
Parallel titleEducation, standards, core curricula. A defence against misunderstandings and reservations
Author
SourceDie Deutsche Schule 95 (2003) 2, S. 152-164 ZDB
Document  (8.523 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Diskussion über Bildungsstandards wird von einigen AutorInnen und Verbänden [z.B. dem Grundschulverband] die Forderung nach einem wissensbasierten Kerncurriculum abgelehnt. Diese Konfrontation beruht zum Teil auf Missverständnissen, die den Zielsetzungen und internationalen Erfahrungen nicht gerecht werden. [Nach Auffassung des Autors] spielt [bei der Kritik] auch eine Rolle, dass die mit starken Standards verbundenen Verfahren der Leistungsmessung und der Rechenschaftslegung einen fundamentalen Umbau der Schule notwendig machen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the discussion on educational standards some authors and associations reject the claim for a knowledge-based core curriculum. This confrontation is partly based on misunderstandings which ignore the aims and international empirical knowledge. Furthermore, however, it seems that the negative response might also be explained by the fact that strong standards necessitate new methods to assess achievement as well as improved accountability - and thus result in a fundamental restructuring of the present school. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication03.11.2023
CitationBöttcher, Wolfgang: Bildung, Standards, Kerncurricula. Ein Versuch, einige Missverständnisse auszuräumen - In: Die Deutsche Schule 95 (2003) 2, S. 152-164 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274505 - DOI: 10.25656/01:27450
export files

share content at social platforms