details
Original Title |
Irrwege und Wege zur "Testkultur". Kann die "empirische Wende" zur Qualitätssicherung beitragen? |
---|---|
Parallel title | Wrong ways and right ways to a "culture of testing". Can the empirical turn contribute to safeguarding quality? |
Author | Hagemeister, Volker |
Source | Die Deutsche Schule 92 (2000) 1, S. 87-101 ![]() |
Document | full text (1.685 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Methode; Pädagogische Forschung; TIMSS <Third International Mathematics and Science Study>; Chancengleichheit; Testanwendung; Testmethodik; Schulreform; Lehrer; Leistungsbeurteilung; Schulnote; Lernprozess; Unterrichtsinhalt; Deutschunterricht; Fremdsprache; Mathematikunterricht; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Ganzheit; Leistungsmessung; Qualitätssicherung; Vergleich; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2000 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Bedenken gegen den Einsatz von Tests sind keineswegs nur das Resultat irrationaler Ängste vor modernen Formen der Leistungsmessung. Im Gegenteil, gerade wer Erfahrungen mit standardisierten Tests hat, wird sich von der durch TIMSS ausgelösten Test-Euphorie nicht mitreißen lassen. Denn der überregionale Einsatz von Testbatterien führt keineswegs zu mehr Gerechtigkeit oder sinnvollerem Lernen, wenn mit Hilfe der Testergebnisse Länder oder Schularten oder Schüler in Rangreihen gebracht werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Reservations towards testing are not only due to irrational fears of modern forms of assessment. On the contrary, any one familiar with standardized tests will not join the testing enthusiasm which has been evoked by TIMSS in Germany. International employment of tests will under no circumstances lead to greater equality or more meaningful learning, when countries or types of schools or students are ranked by means of test results. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2000 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.11.2023 |
Citation | Hagemeister, Volker: Irrwege und Wege zur "Testkultur". Kann die "empirische Wende" zur Qualitätssicherung beitragen? - In: Die Deutsche Schule 92 (2000) 1, S. 87-101 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275985 - DOI: 10.25656/01:27598 |