details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276441
DOI: 10.25656/01:27644; 10.14361/9783839455654-010
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276441
DOI: 10.25656/01:27644; 10.14361/9783839455654-010
Title |
Experiment |
---|---|
Author | West, Christina |
Source | Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 93-105. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) |
Document | full text (557 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Interdisziplinarität; Experiment; Nachhaltigkeit; Wissensproduktion; Prozess; Transformation; Gedankenexperiment; Wissensgesellschaft; Kooperatives Lernen; Empirische Methode |
sub-discipline | Teaching Didactics/General Educational Topics Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8394-5565-4; 9783839455654 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Christina West widmet sich in diesem Beitrag der Rolle von Experimenten bei der Wissensproduktion, insbesondere in transdisziplinären Forschungs- und Lehrkontexten. Nach einer allgemeinen Begriffsbestimmung fokussiert sie auf transdisziplinäre Experimente in engerem Sinne, die insbesondere in den transformativen Wissenschaften und in der Reallaborforschung an Bedeutung gewinnen. Diskutiert werden die hohen Herausforderungen und auch Überforderungen, die sich aus der Ergebnisoffenheit, noch weitgehend fehlenden Evaluationsmöglichkeiten und einem Doppelten Transdisziplinaritätsanspruch nach innen und außen ergeben. Die Anwendbarkeit transdisziplinärer Experimente in der Lehr- und Forschungspraxis wird am Beispiel von »Wissen to Go«, mit dem explorative Gedankenexperimente und Realexperimente im Modus der Integration entwickelt werden, und dem »UrbanUtopiaLAB«, in dem Gedanken- und Realexperimente im Modus der Addition kombiniert werden, demonstriert und veranschaulicht. (Herausgeber) |
Abstract (English): | In this paper, Christina West focuses on the role of experiments in knowledge production, especially in transdisciplinary research and teaching contexts. After a general definition of the term, she focuses on transdisciplinary experiments in a narrower sense, which are gaining importance especially in the transformative sciences and in reallaboratory research. Discussed are the high challenges and also excessive demands that result from the open-endedness of results, still largely missing evaluation possibilities, and a double transdisciplinarity claim internally and externally. The applicability of transdisciplinary experiments in teaching and research practice is demonstrated and illustrated by the example of "Knowledge to Go", with which explorative thought experiments and real experiments are developed in the mode of integration, and the "UrbanUtopiaLAB", in which thought and real experiments are combined in the mode of addition. (Editor) |
is part of: | Handbuch Transdisziplinäre Didaktik |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 24.10.2023 |
Citation | West, Christina: Experiment - In: Schmohl, Tobias [Hrsg.]; Philipp, Thorsten [Hrsg.]; Schabert, Johanna [Mitarb.]: Handbuch Transdisziplinäre Didaktik. Bielefeld : transcript 2021, S. 93-105. - (Hochschulbildung: Lehre und Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-276441 - DOI: 10.25656/01:27644; 10.14361/9783839455654-010 |