details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-277999
DOI: 10.25656/01:27799; 10.24452/sjer.45.2.7
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-277999
DOI: 10.25656/01:27799; 10.24452/sjer.45.2.7
Original Title |
Health-related professional competence of physical education teachers: Narrative review and heuristic model |
---|---|
Parallel title | Gesundheitsbezogene professionelle Handlungskompetenz von Sportlehrkräften: Literaturüberblick und heuristisches Modell |
Authors |
Lohmann, Julia ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 45 (2023) 2, S. 164-177 ![]() |
Document | full text (215 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sportunerricht; Gesundheitserziehung; Förderung; Lehrer; Fachwissen; Fachkompetenz; Pädagogisches Handeln; Bewegung <Motorische>; Handlungskompetenz; Selbstregulation; Motivation; Überzeugung; Einstellung; Heuristische Methode; Modell; Systematic Review |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | English |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | Physical education (PE) is one setting in which pupils may acquire knowledge and skills to lead physically active lives. PE teachers play a key role in fostering respective health-related competences in pupils. For this, they themselves need appropriate professional competences. The purpose of this article is to highlight research trends on, and to propose a heuristic model for PE teachers’ health-related professional competence. Research trends and gaps are identified by a narrative literature review. The heuristic model describes several knowledge domains, beliefs, motivational orientations, and self-regulation as subdimensions of health-related professional competence. It is intended to provide an overview of important competence aspects and to serve as an orientation for further work. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Im Sportunterricht können Schüler*innen gesundheitsbezogene Kompetenzen für die Gestaltung eines bewegungsaktiven Lebensstils erwerben. Sportlehrkräfte spielen eine wichtige Rolle in der Förderung entsprechender Kompetenzen bei Schüler*innen und benötigen dafür selbst spezifische professionelle Kompetenzen. In diesem Artikel werden in einem narrativen Literaturreview Forschungstrends aufgezeigt. Darauf basierend wird ein heuristisches Modell für gesundheitsbezogene professionelle Handlungskompetenz von Sportlehrkräften entworfen, das verschiedene Wissensbereiche, Überzeugungen, motivationale Orientierungen und Selbstregulation als relevante Subdimensionen beinhaltet. Es soll als Überblick und Orientierung für zukünftige Arbeiten dienen. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 06.10.2023 |
Citation | Lohmann, Julia; Hapke, Julia; Töpfer, Clemens: Health-related professional competence of physical education teachers: Narrative review and heuristic model - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 45 (2023) 2, S. 164-177 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-277999 - DOI: 10.25656/01:27799; 10.24452/sjer.45.2.7 |