details
Original Title |
Perspektiven einer die Schulsprachdidaktik und die Naturwissenschaftsdidaktik verknüpfenden Lehr- und Lernforschung. Ein theoriebildender Essay |
---|---|
Parallel title | Perspectives for interdisciplinary research linking school-language education and science education |
Author |
Gut, Christoph ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 216-230 ![]() |
Document | full text (977 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Unterrichtssprache; Fachdidaktik; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Naturwissenschaften; Fächerübergreifender Unterricht; Lehr-Lern-Forschung; Interdisziplinäre Zusammenarbeit; Sprachgebrauch; Physikunterricht |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Naturwissenschaftliches Verständnis entsteht immer dann, wenn ein naturwissenschaftliches Konzept mit einem Phänomen der Natur kognitiv verknüpft wird. Ausgehend von dieser Definition des naturwissenschaftlichen Lerngegenstands werden im Beitrag die Rollen der verbalen Sprache im naturwissenschaftlichen Lehr- und Lernprozess als Medium der Vermittlung, als eigenständiger Lerngegenstand und als Indikator für Diagnosen analysiert. Auf der Basis dieser Analyse werden abschliessend Perspektiven für eine die Schulsprachdidaktik und die Naturwissenschaftsdidaktik verknüpfende Lehr- und Lernforschung skizziert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Scientific understanding arises when a scientific concept is cognitively linked to a phenomenon of nature. Based on this definition, the article analyses the roles of verbal language in science teaching and learning as a means of conveying and acquiring knowledge, as an independent learning object, and as an indicator for diagnoses. Finally, on the basis of this analysis, perspectives for interdisciplinary research that links school-language education and science education are outlined. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.10.2023 |
Citation | Gut, Christoph: Perspektiven einer die Schulsprachdidaktik und die Naturwissenschaftsdidaktik verknüpfenden Lehr- und Lernforschung. Ein theoriebildender Essay - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 216-230 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279859 - DOI: 10.25656/01:27985 |