search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Sprachlichkeit des Geschichtslernens. Fachliche Grundlagen, Sprachgebrauch und Ansätze fachintegrierter Spracharbeit
Parallel titleThe linguistics of historical learning. Foundations of the discipline, usage of language, and suggestions for the integration of domain specifics in language development
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 231-241 ZDB
Document  (582 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für Geschichtslehrkräfte ist die Reflexion der Sprachlichkeit des Geschichtslernens und des Sprachgebrauchs im Geschichtsunterricht nicht nur zum Zweck einer durchgängigen Sprachförderung, sondern auch aus fachlichen Erwägungen von Bedeutung. Der Beitrag erörtert wesentliche Aspekte der Sprachlichkeit des Geschichtslernens im Hinblick auf 1) die erkenntnistheoretischen Grundlagen des Fachs, 2) die fachtypischen diskurspragmatischen und lexikalischen Besonderheiten als wiederkehrende Muster fachlicher Kommunikation in paradigmatischer Absicht sowie 3) die möglichen Ansätze zur fachintegrierten Spracharbeit. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For history teachers, reflecting on language usage in the classroom is not only a means to an end towards the development of language skills but also offers potential for a domainspecific perspective on historical learning. This article lays out the main links between language development and historical learning by focusing on 1) the epistemic principles of the discipline, 2) domain-specific modes of discourse and lexical particularities as reoccurring structures of a domain-specific discourse and their functionality for communication as well as 3) suggestions for an integration of domain specifics in language development. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.10.2023
CitationHartung, Olaf: Sprachlichkeit des Geschichtslernens. Fachliche Grundlagen, Sprachgebrauch und Ansätze fachintegrierter Spracharbeit - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 231-241 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279868 - DOI: 10.25656/01:27986
export files

share content at social platforms