details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-291260
DOI: 10.25656/01:29126; 10.21248/qfi.97
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-291260
DOI: 10.25656/01:29126; 10.21248/qfi.97
Original Title |
Konzeptdialoge als Aufgabenformat in der Lehrer*innenbildung und die Reflexion ihres Potenzials für den inklusiven Sachunterricht |
---|---|
Parallel title | Conceptual dialogues as a task format in teacher education and the reflection of their potential for inclusive Sachunterricht |
Authors |
Quittkat, Laisa M.;
Hormann, Kathrin ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 1 ![]() |
Document | full text (537 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Konzept; Dialog; Aufgabe; Sachunterricht; Inklusion; Lehrerbildung; Schüler; Backen; Projekt; Master-Studiengang; Student; Entwicklung; Fachbezug; Unterrichtsfach; Fachdidaktik; Studie; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2699-2477; 26992477 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Rahmen des Beitrags werden Konzeptdialoge als Aufgabenformate für die Entwicklung gemeinsamer fachlich tragfähiger Erklärungen in einer heterogenen Lerngruppe zu einem naturwissenschaftlich-technischen Phänomen sowie als Erhebungsmethode zur Erfassung von Vorstellungen und Präkonzepten von Schüler*innen für den inklusiven Sachunterricht vorgestellt. Fortführend werden Konzeptdialoge sowohl als Aufgabenformate als auch als Erhebungsmethode für den Einsatz in der ersten Phase der Lehrer*innenbildung, angelehnt an die Reflexion Masterstudierender in einem modulbezogenen Projekt mit Konzeptdialogen zum Phänomen Kuchenbacken, diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this article, concept dialogues are presented as task formats for the development of common, professionally viable explanations in a heterogeneous learning group about a scientific-technical phenomenon, as well as a survey method for recording students' conceptions and pre-conceptions for inclusive Sachunterricht. Further, conceptual dialogues are discussed both as task formats and as a data collection method for use in the first phase of teacher education, based on the reflections of Master's students in a module-related project with conceptual dialogues on the phenomenon of baking cakes. (DIPF/Orig.) |
publisher's URL | https://doi.org/10.21248/qfi.97 |
other articles of this journal | QfI - Qualifizierung für Inklusion Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.03.2024 |
Citation | Quittkat, Laisa M.; Hormann, Kathrin; Schomaker, Claudia; Hartmann, Linda: Konzeptdialoge als Aufgabenformat in der Lehrer*innenbildung und die Reflexion ihres Potenzials für den inklusiven Sachunterricht - In: QfI - Qualifizierung für Inklusion 5 (2023) 1 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-291260 - DOI: 10.25656/01:29126; 10.21248/qfi.97 |