details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292811
DOI: 10.25656/01:29281; 10.3262/ZP2202139
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292811
DOI: 10.25656/01:29281; 10.3262/ZP2202139
Original Title |
Religiöse Positionierungen in Bildungskreisen der 'Gülen-Bewegung' |
---|---|
Parallel title | Religious positioning in educational circles of the "Gülen-Movement" |
Authors |
Geier, Thomas ![]() ![]() ![]() |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 2, S. 139-153 ![]() |
Document | full text (448 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Erziehung; Gemeinschaft; Erfolg; Identifikation; Subjektivität; Ethnografie; Bildungsangebot; Soziales Netzwerk; Teilnahme; Islam; Religion; Religiosität; Anerkennung; Rekonstruktion; Verein; Junger Erwachsener; Mann; Muslim; Türke; Forschungsprojekt; Qualitative Forschung; Biografische Methode; Interview; Deutschland |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der vorliegende Beitrag liefert zentrale Ergebnisse eines qualitativ-empirischen DFG-Forschungsprojektes zu Bildungskreisen (türk. sohbetler) der sog. 'Gülen-Bewegung'. Religiöse Positionierungen werden als Subjektivierungen angesichts eines dynamischen Geschehens von Diskursen um Zugehörigkeit und Differenz muslimischer Lebenswelten aufgefasst. In einer wechselseitigen Interpretation der ethnographischen und biographischen Daten lassen sich drei exemplarische Subjektivierungstopoi für das untersuchte Feld verdeutlichen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article provides central results of a qualitative-empirical DFG research project on educational circles (türk. sohbetler) of the so-called 'Gülen Movement'. Religious positioning is understood as subjectification in the face of a dynamic process of discourses about Muslim life world's belonging and difference. In a reciprocal interpretation of the ethnographic and biographical data, three exemplary subjectification topoi can be clarified for the field of research. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2025 |
Citation | Geier, Thomas; Frank, Magnus: Religiöse Positionierungen in Bildungskreisen der 'Gülen-Bewegung' - In: Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 2, S. 139-153 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292811 - DOI: 10.25656/01:29281; 10.3262/ZP2202139 |