search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Religiöse Positionierungen in Bildungskreisen der 'Gülen-Bewegung'
Parallel titleReligious positioning in educational circles of the "Gülen-Movement"
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 2, S. 139-153 ZDB
Document  (448 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag liefert zentrale Ergebnisse eines qualitativ-empirischen DFG-Forschungsprojektes zu Bildungskreisen (türk. sohbetler) der sog. 'Gülen-Bewegung'. Religiöse Positionierungen werden als Subjektivierungen angesichts eines dynamischen Geschehens von Diskursen um Zugehörigkeit und Differenz muslimischer Lebenswelten aufgefasst. In einer wechselseitigen Interpretation der ethnographischen und biographischen Daten lassen sich drei exemplarische Subjektivierungstopoi für das untersuchte Feld verdeutlichen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article provides central results of a qualitative-empirical DFG research project on educational circles (türk. sohbetler) of the so-called 'Gülen Movement'. Religious positioning is understood as subjectification in the face of a dynamic process of discourses about Muslim life world's belonging and difference. In a reciprocal interpretation of the ethnographic and biographical data, three exemplary subjectification topoi can be clarified for the field of research. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2025
CitationGeier, Thomas; Frank, Magnus: Religiöse Positionierungen in Bildungskreisen der 'Gülen-Bewegung' - In: Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 2, S. 139-153 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292811 - DOI: 10.25656/01:29281; 10.3262/ZP2202139
export files

share content at social platforms