details
Original Title |
Die Konstruktion valider Lernaufgaben |
---|---|
Parallel title | The construction of content valid tasks |
Author |
Schott, Franz ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 13 (1985) 2, S. 149-168 ![]() |
Document | full text (952 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lernaufgabe; Validität; Testkonstruktion; Lernprozess; Didaktik; Didaktische Grundlageninformation; Lernziel; Lernzielorientierter Unterricht; Lehrziel; Methodik; Lehrstoff; Aufgabenanalyse; Hausaufgabe; Unterrichtsforschung; Analyse; Didaktische Erörterung; Gültigkeit; Konstruktion |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1985 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Begriff „Lernaufgabe“ wird definiert und das Problem der Validität von Lernaufgaben diskutiert. Mehr noch als für Überprüfungsaufgaben gilt für Lernaufgaben, daß für sie die Kontentvalidität oft nicht hinreichend und manchmal nicht notwendig ist. Eine spezielle Form von empirischer Kontentvalidität für Lernaufgaben wird als Aggregierungsvalidität definiert. Für spezielle Lehrziele kann die Kontentvalidität bis zu einem gewissen Maße als hinreichend für die Konstruktion von Lernaufgaben angesehen werden. Daher wird ein empirisch evaluiertes Verfahren "Plana" zur Konstruktion kontentvalider Lern- und Überprüfungsaufgaben für spezielle Lehrziele vorgeschlagen und für Allgemeine Lehrziele eine heuristische Vorgehensweise für die Konstruktion aggregierungsvalider Lern- und Überprüfungsaufgaben. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The concept of instructional tasks will have be defined and the problem of the validity of such tasks will be discussed. An empirically evaluated procedure will be presented which allows the construction of content valid instructional tasks for specific instructional objectives. In addition a heuristic procedure for the construction of empirically valid instructional tasks for general instructional objectives will be suggested. The concept of instructional tasks will have be defined and the problem of the validity of such tasks will be discussed. An empirically evaluated procedure will be presented which allows the construction of content valid instructional tasks for specific instructional objectives. In addition a heuristic procedure for the construction of empirically valid instructional tasks for general instructional objectives will be suggested. |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1985 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.06.2024 |
Citation | Schott, Franz: Die Konstruktion valider Lernaufgaben - In: Unterrichtswissenschaft 13 (1985) 2, S. 149-168 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295706 - DOI: 10.25656/01:29570 |