search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Textverarbeitung und Textproduzieren. Entwicklungstendenzen angewandter kognitiver Wissenschaft
Parallel titleText-processing and text-producing
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 13 (1985) 4, S. 301-318 ZDB
Document  (868 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Textproduzieren wird - im Gegensatz zum Textverstehen - im deutschsprachigen Raum nur wenig erforscht. In den USA hat sich in den letzten Jahren eine breitgefächerte kognitiv orientierte Schreibforschung entwickelt, die einige - auch in methodischer Hinsicht - interessante neue Perspektiven eröffnete. Zwei auf diesem Hintergrund entstandene Modelle des Schreibens werden vorgestellt: ein einfaches Prozeßmodell sowie ein um die genetische Dimension erweitertes Prozeßmodell des Schreibens. Im Anschluß daran wird eine Brücke zu drei empirischen Untersuchungen geschlagen, von denen zwei in Deutschland durchgeführt wurden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Research on text-producing is - in contrast to research on text-processing — not so wide-spread in the German speaking area. In the USA a great variety of cognitive-oriented studies on the writing-process have been conducted within the last years; these studies have disc-closed interesting prospects including new methodological aspects. Two models of writing resulting from this background are introduced: a straight-forward process model of writing and a second process model including genetic dimensions. Finally some bearing on three in this issue presented empirical studies, two of them conducted in Germany, are indicated.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.06.2024
CitationEigler, Gunther: Textverarbeitung und Textproduzieren. Entwicklungstendenzen angewandter kognitiver Wissenschaft - In: Unterrichtswissenschaft 13 (1985) 4, S. 301-318 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295803 - DOI: 10.25656/01:29580
export files

share content at social platforms