search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Emotionale Medienwirkungen. Ergebnisse aus drei Untersuchungen
Parallel titleMedia related emotions
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 14 (1986) 2, S. 139-153 ZDB
Document  (782 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Artikel beschreibt die Ergebnisse dreier Studien über medienvermittelte Emotionen. Auf der Basis des von Sturm entwickelten "rezipientenorientierten Ansatzes" konnte gezeigt werden, daß Fernsehen das emotionale Medium ist und daß die Rezipienten ihre emotionalen Eindrücke - als Folge von Fernseheinfluß - signifikant länger behalten als ihre kognitiv erworbenen Erfahrungen. Der Zusammenhang von formalen Angebotsweisen und laufbildverursachter emotionaler Erregung konnte mit psychophysiologischen Methoden aufgezeigt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article describes three studies on media related emotions. On the basis of Sturm's recipient oriented approach it could be demonstrated in several experiments that TV is the emotional medium and that recipients retain their emotional impressions as a consequence of media diet significantly longer than cognitive experiences. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication07.07.2025
CitationGrewe-Partsch, Marianne: Emotionale Medienwirkungen. Ergebnisse aus drei Untersuchungen - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 2, S. 139-153 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295979 - DOI: 10.25656/01:29597
export files

share content at social platforms