search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Projekt "Lernbüroarbeit". Stand und Entwicklungsmöglichkeiten der Lernbüroarbeit unter Nutzung der Neuen Technologien
Parallel titleProject "Lernbüroarbeit" (Working and learning in a simulated office)
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 16 (1988) 2, S. 56-73 ZDB
Document  (910 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auf der Grundlage handlungs- und kognitionspsychologischer Überlegungen werden Formen der Bürosimulation für den Unterricht an kaufmännischen Schulen wieder verstärkt diskutiert. Die Lernbüroarbeit ist eine solche Form der Bürosimulation. Auch wenn ihr eine bereits lange Tradition zugesprochen werden muß, liegen dennoch weder über Lerneffizienz noch über die Gelingens- und Arbeitsbedingungen der Lernbüroarbeit im aktuellen curricular-didaktischen und schulorganisatorischen Kontext empirisch gesicherte Informationen vor. Auf der Grundlage empirischer Erhebungen in niedersächsischen Schulen werden der Ablauf von Lernbüroarbeit vorgestellt und notwendige Weiterentwicklungen aufgezeigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the basis of an action-oriented and cognitive psychology, different types of office-simulations within commercial schools are discussed. One of these models is the "Lernbü­roarbeit". Although this specific model has to show a long tradition in German commercial schools and enterprises, a lack of information on learning-efficiency and learning conditions, especially on curricular and organizational context, is given. By empirical investigations the curriculum and the methods of working and learning processes in a simulated office are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.06.2025
CitationAchtenhagen, Frank; Schneider, Dagmar: Projekt "Lernbüroarbeit". Stand und Entwicklungsmöglichkeiten der Lernbüroarbeit unter Nutzung der Neuen Technologien - In: Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 2, S. 56-73 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296240 - DOI: 10.25656/01:29624
export files

share content at social platforms