search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zum Verhältnis von Lernen im Spiel und intentionalen Lehr-Lern-Prozessen
Parallel titleRelations between learning by play and intended school learning
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 17 (1989) 4, S. 291-308 ZDB
Document  (892 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Spiel als universelles Phänomen bei höheren Arten und im Humanbereich hat offensichtlich die Funktion, Informationsaufnahme für künftige Verwendungssituationen zu ermöglichen. Ethologische Beobachtungen und entwicklungspsychologische Untersuchungen zum Spiel unterstützen diese Annahme. Es wird diskutiert, ob das grundlegende Lernen im Spiel auch für schulische Lehr-Lern-Prozesse Bedeutung hat. Dazu werden empirische Befunde zum Einsatz von Lernspielen sowie Plan- und Simulationsspielen im Unterricht referiert. Spielorientierte Lernformen scheinen in bestimmten Bereichen eine sinnvolle Ergänzung der schulischen Lehr-Lern-Prozesse zu sein. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Obviously play as a universal phenomenon in more advanced species and in humans has the function to stimulate information processes for later applications. Ethological observations and developmental research on play support this assumption. It will be discussed whether fundamental learning by play is also significant for the teaching-learning-process in school. For that purpose empirical results on the use of learning games and simulation games in instruction will be reported play oriented learning methods in certain domains seem to be a reasonable completion of teaching-learning-processes in school. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.06.2025
CitationEinsiedler, Wolfgang: Zum Verhältnis von Lernen im Spiel und intentionalen Lehr-Lern-Prozessen - In: Unterrichtswissenschaft 17 (1989) 4, S. 291-308 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296509 - DOI: 10.25656/01:29650
export files

share content at social platforms