details
Original Title |
Psychologische Problemlöseforschung |
---|---|
Parallel title | Psychological research on problem solving |
Authors |
Lass, Uta;
Lüer, Gerd ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 18 (1990) 4, S. 295-312 ![]() |
Document | full text (805 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Forschung; Psychologie; Problemlösen; Problem; Beschreibung; Verstehen; Strategie; Methode; Raumvorstellung; Wissen |
sub-discipline | Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1990 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es wird eine Einführung in den heutigen Wissensstand der psychologischen Problemlöseforschung gegeben. Die Darstellung ist dabei auf die folgenden Punkte konzentriert: (a) Verstehen eines Problems; dabei werden der Aufbau eines Problemraumes, unterscheidbare Arten von Wissen sowie Fragen einer objektiven Problembeschreibung diskutiert. Es schließt sich (b) eine Darstellung verschiedener Problemlösungsstrategien an: Algorithmisches und heuristisches Vorgehen, Mittel-Ziel-Analyse, Strategien beim Lösen von Raumvorstellungsaufgaben, Wissen und Problemlosen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | An introduction to the current psychological research on problem solving is presented. The article focuses on the following: (a) The comprehension of a problem, including the construction of a problem space, different types of knowledge, as well as questions concerning an objective description of a given problem. (b) A discussion of different problem solving strategies: algorithmic and heuristic methods, means-ends analysis, strategies used to solve problems of spacial imagination, the relationship of knowledge and problem solving. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1990 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.06.2025 |
Citation | Lass, Uta; Lüer, Gerd: Psychologische Problemlöseforschung - In: Unterrichtswissenschaft 18 (1990) 4, S. 295-312 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296857 - DOI: 10.25656/01:29685 |