search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Psychologische Problemlöseforschung
Parallel titlePsychological research on problem solving
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 18 (1990) 4, S. 295-312 ZDB
Document  (805 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es wird eine Einführung in den heutigen Wissensstand der psychologischen Problemlöseforschung gegeben. Die Darstellung ist dabei auf die folgenden Punkte konzentriert: (a) Verstehen eines Problems; dabei werden der Aufbau eines Problemraumes, unterscheidbare Arten von Wissen sowie Fragen einer objektiven Problembeschreibung diskutiert. Es schließt sich (b) eine Darstellung verschiedener Problemlösungsstrategien an: Algorithmisches und heuristisches Vorgehen, Mittel-Ziel-Analyse, Strategien beim Lösen von Raumvorstellungsaufgaben, Wissen und Problemlosen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):An introduction to the current psychological research on problem solving is presented. The article focuses on the following: (a) The comprehension of a problem, including the construction of a problem space, different types of knowledge, as well as questions concerning an objective description of a given problem. (b) A discussion of different problem solving strategies: algorithmic and heuristic methods, means-ends analysis, strategies used to solve problems of spacial imagination, the relationship of knowledge and problem solving. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.06.2025
CitationLass, Uta; Lüer, Gerd: Psychologische Problemlöseforschung - In: Unterrichtswissenschaft 18 (1990) 4, S. 295-312 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296857 - DOI: 10.25656/01:29685
export files

share content at social platforms