details
Original Title |
Die Bedeutung des Selbstkonzepts für Bedrohungserleben und Attributionen in Leistungssituationen |
---|---|
Parallel title | The importance of self-concept for threat perception and attributions within achievement situations |
Author |
Jerusalem, Matthias ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 20 (1992) 4, S. 293-307 ![]() |
Document | full text (674 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erfolg; Leistungsdruck; Lernpsychologie; Psyche; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Wahrnehmung; Schüler; Schülerleistung; Lernforschung; Unterrichtsforschung; Belastung; Leistung; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1992 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Angesichts schwieriger Leistungsanforderungen kommt es zu kognitiv-emotionalen Einschätzungen wie beispielsweise Bedrohungsempfindungen und attributionalen Interpretationen. Dabei übernimmt das allgemeine Selbstkonzept als Ressourcen- bzw. Vulnerabilitätsfaktor eine motivationale und handlungssteuernde Funktion. Im Rahmen einer experimentellen Untersuchung mit schwierigen Leistungsanforderungen werden Prozesse des Bedrohungserlebens und attributionaler Reaktionen analysiert. Dabei zeigen sich in Abhängigkeit von der allgemeinen Selbstwirksamkeit und Erfolgs- bzw. Mißerfolgsrückmeldungen spezifische Erlebensmuster, die sowohl auf die protektive Funktion eines starken Selbstkonzepts hinweisen als auch transaktionale Zusammenhänge zwischen Bedrohungswahrnehmungen und Attributionsurteilen verdeutlichen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Difficult achievement situations lead to cognitive-emotional appraisals, e.g. threat perceptions and attributional inferences. These processes are strongly influenced by the general self-concept as a resource or vulnerability factor, respectively. Within an experimental study with difficult achievement demands appraisals of threat and attributional reactions were analyzed. Depending on interindividual differences in general self-efficacy and success or failure feedback, specific patterns of threat perceptions and attributions were observed. The results demonstrate the protective power of a strong self-concept as well as common transactional processes of feelings of threat and attributional judgments. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1992 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.05.2025 |
Citation | Jerusalem, Matthias: Die Bedeutung des Selbstkonzepts für Bedrohungserleben und Attributionen in Leistungssituationen - In: Unterrichtswissenschaft 20 (1992) 4, S. 293-307 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-297151 - DOI: 10.25656/01:29715 |